Ahad, 31 Ogos 2014

5. Asma' binti Umais #100TokohWanitaDiSisiRasulullah

Asma' binti Umais memeluk Islam sebelum Rasulullah memasuki rumah al-Arqam bin al-Arqam..maknanya Asma' merupakan antara yang terawal lah beriman. Dia berhijrah ke Habsyah bersama suaminya, Ja'far bin Abu Talib yang mendapat gelaran 'Si Burung Syurga'.

Asma' dikatakan telah meriwayatkan sebanyak 60 hadis drpd Rasulullah. Umar bin Khattab pun selalu bertanyakan tafsir2 mimpi kepada Asma'.

Asma' pernah berkahwin dengan Ja'far dan Abu Bakar, sebelum berkahwin dengan Ali. Dia dikurniakan dengan anak lelaki bernama Muhammad bin Ja'far dan Muhammad bin Abu Bakar. Ada satu masa kedua2 orang Muhammad ni bergaduh saling membanggakan ayah masing, bertanding ayah siapa yang paling mulia dan baik. Ali yang terdengar hal ni mengadu kat Asma'. Lalu Asma' berkata dia tak pernah melihat seorang pemuda yang lebih mulia daripada Ja'far dan seorang lelaki tua yang lebih baik daripada Abu Bakar.

-------------------

Ini entry back dated. Sudah jauh ketinggalan T__T

Disclaimer: Ini hanya summary dan diolah oleh saya sendiri hasil bacaan buku #100TokohWanitaDiSisiRasulullah. Sila baca bukunya untuk pengetahuan lebih lanjut beserta rujukan yang sepatutnya. Thanks!

Next:
6. Asma' binti Yazid bin Sakan al-Ansoriyah #100TokohWanitaDiSisiRasulullah


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih atas ucapan yang baik-baik =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MARI BELAJAR BAHASA JEPUN DI IPOH

Salam semua.. Tahun ini ada beberapa cabaran baru yang saya sahut. Antaranya ialah dengan mula mengajar Bahasa Jepun setelah sek...