Jumaat, 29 Ogos 2014

3. Amah binti Khalid #100TokohWanitaDiSisiRasulullah

Bismillahirrahmanirrahimm..

In sha Allah kita teruskan projek 1 hari 1 Sahabat dengan tokoh yang ke-3, Amah binti Khalid dikutip dari buku #100TokohWanitaDiSisi Rasulullah..

Amah binti Khalid ni berasal drpd kaum Quraisy. Datuk dia merupakan salah sorg pembesar Quraisy. Parents Amah merupakan antara yang terawal mengikuti dakwah Rasulullah dan memeluk agama Islam. Bapanya Khalid mendapat petunjuk melalui mimpi. Khalid bin Sa'id bermimpi yg ayahnya Sa'id bin Al-Ash nak tolak dia masuk dalam api. Dalam mimpinya itu Rasulullah datang selamatkan Khalid. Bila diceritakan mimpinya pada Abu Bakar ash-Shiddiq, Abu Bakar menyuruhnya menemui Rasulullah dan bersaksi bahawa tiada tuhan yg berhak disembah selain Allah.

Khalid dan isterinya berhijrah bersama Rasulullah ke Habsyah. Amah juga dilahirkan di Habsyah dan diterap dengan ilmu keimanan dan kecintaan kepada Rasul sejak kecik lagi. Khalid bercerita kepada Amah cerita tentang pengislamannya, kekafiran datuk Amah dan sebagainya. Amah pernah mendapat hadiah sehelai baju daripada Nabi sambil Rasulullah bersabda 'Pakailah pakaian ini sehingga lusuh'.

Amah termasuk dalam golongan wanita mulia kerana dia juga termasuk antara seorang yg meriwayatkan hadis daripada Nabi. Amah telah berkahwin dengan pahlawan Islam dan ketua keluarga Zubair bin Awwam yg merupakan sahabat setia Rasululllah. Mereka dikurniakan 2 orang anak lelaki iaitu Umar dan Khalid. Amah binti Khalid merupakan salah sorang anak perempuan sahabat yg berumur panjang, berkat doa Rasulullah masa memakaikan baju yg diberinya kepada Amah.

-------------

Maaf ini entry back dated.

Disclaimer: Ini hanya summary dan diolah oleh saya sendiri hasil bacaan buku #100TokohWanitaDiSisiRasulullah. Sila baca bukunya untuk pengetahuan lebih lanjut. Thanks!

Next:
3. Amah binti Khalid #100TokohWanitaDiSisiRasulullah

Previous:
1. Aisyah binti Abu Bakar #100TokohWanitaDiSisiRasulullah
2. Al-Khansa' binti Amr #100TokohWanitaDiSisiRasulullah


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih atas ucapan yang baik-baik =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MARI BELAJAR BAHASA JEPUN DI IPOH

Salam semua.. Tahun ini ada beberapa cabaran baru yang saya sahut. Antaranya ialah dengan mula mengajar Bahasa Jepun setelah sek...