Khamis, 21 Ogos 2014

Hukum-hakam Pembahagian Harta

Assalamualaikum semua..
Semalam saya attend training PruIslamic Wealth Planner kat Sungai Petani. Memang bermanfaat sangat banyak yang saya dapat belajar.. Alhamdulillah.

Siapa yang ingat cerita P. Ramlee, tajuk dia 3 Abdul? Ingat tak 2 orang abang yang hampeh tu bapak baru meninggal dah sibuk cerita pasal pembahagian harta. Dahlah macam tu, xadil langsung pula tu..That is sadly really happening in our community.. sejak dulu lagi. Sure ada sesiapa antara you all yang pernah mengalami atau dengar cerita sedara2 tok nenek kita yang membolot harta pusaka ni kan.. Ada tak? Angkat tangan sikit hihi..Alah macam dalam drama-drama Melayu tu..


Gambar ihsan Google
Sepatutnya orang sekarang lebih senang menguruskan harta masing-masing, sebab ilmu dah tersebar luas. Hukum-hakam pembahagian harta ni semua dah ada dalam Al-Quran pun.. Dan kalau nak dapatkan nasihat penasihat pun its becoming more affordable.

Well sometimes people are just too busy making money but they forgot to manage it for better distribution when they are gone. Kan duit, harta kekayaan semua tak boleh dibawa mati. Tapi taklah bermaksud kita tak perlu mencari kekayaan. Kekayaan perlu dicari dan DIAGIHKAN. Thats what we call wealth distribution peeps:)

Nak agihkan harta pun perlu melalui saluran yang betul, biar ada hitam putih. Jika tidak nanti akan ada yang teraniaya. Sebab apa? Sebab adanya sifat TAMAK HALOBA sesetengah manusia.. Kalau tak delah kes bergolok berparang berebut harta pusaka kan..

You should know and aware of this too. Sebab mati akan datang bila2..You all boleh tanya kat ejen insurans anda. Yes we are trained to serve you in many aspects in protecting your wealth. Bukan setakat jual insurans je tugas kami ni ya. Boleh tanya saja juga dan tak perlu pun beli insurans dari saya if u dont want to. Mana yang saya tahu bolehlah saya jawab in sha Allah..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih atas ucapan yang baik-baik =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MARI BELAJAR BAHASA JEPUN DI IPOH

Salam semua.. Tahun ini ada beberapa cabaran baru yang saya sahut. Antaranya ialah dengan mula mengajar Bahasa Jepun setelah sek...