Khamis, 28 Ogos 2014

2. Al-Khansa' Binti Amr #100TokohWanitaDiSisiRasulullah

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang..

Hari ini 2 Zulkaedah 1435 Hijrah kita teruskan Projek 1 Hari 1 Sahabat dengan tokoh kedua, Al-Khansa' Binti Amr #100TokohWanitaDiSisiRasulullah..

Al-Khansa atau terkenal dgn panggilan 'Ibu para syuhada', dilahirkan pd zaman jahiliah dan berasal dari Bani Mudhar. Dia ni sorg yg fasih, mulia, murah hati, tenang, berani, tegas, suka berterus-terang dan pandai bersyair.

Al-Khansa ni kawin dgn Rawahah bin Abdul Aziz as-Sulami, dan ada 4 orang anak lelaki. Dan kesemua anak lelakinya ni syahid di medan Qadisiyah! Semuanya jadi pahlawan terbilang hasil didikan ibu mereka. Diriwayatkan sebelum keluar berperang, keempat2 mereka ni bertengkar siapa yg perlu tinggal kat rumah untuk jaga ibu diorang. Tapi bila Al-Khansa terdengar, dia sendiri yg menyuruh kesemua anaknya keluar berperang demi mempertahankan agama tercinta.

Masa Al-Khansa dgr berita kematian anak2nya dia tak berasa sedih malah bersyukur sebab Allah telah memuliakan anak2nya dengan mati syahid. Al-Khansa meninggal pada zaman permulaan pemerintahan khalifah Usman bin Affan iaitu pada tahun ke-24 Hijrah.

--------------

Subhanallah..hebatnya Al-Khansa sebagai seorang ibu kan yang mampu mendidik anak sampai jadi pahlawan yg berani dan berpegang teguh pada Islam. Kita ni nak hantar anak pergi sekolah first day pon sememeh hehehe..Semoga kita pun dapat didik anak2 kita sebaiknya amin..

Disclaimer: Ini hanya summary dan diolah oleh saya sendiri hasil bacaan buku #100TokohWanitaDiSisiRasulullah. Sila baca bukunya untuk pengetahuan lebih lanjut. Thanks!

Esok:
3. Amah binti Khalid #100TokohWanitaDiSisiRasulullah

2 ulasan:

Terima kasih atas ucapan yang baik-baik =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MARI BELAJAR BAHASA JEPUN DI IPOH

Salam semua.. Tahun ini ada beberapa cabaran baru yang saya sahut. Antaranya ialah dengan mula mengajar Bahasa Jepun setelah sek...