Sabtu, 30 Ogos 2014

4. Arwa' binti Abdul Mutalib #100TokohWanitaDiSisiRasulullah

Assalamualaikum..
Bismillahirrahmaanirrahiimm..Tokoh ke-4 kita untuk projek 1 Hari 1 Sahabat, Arwa' binti Abd Mutalib.

Arwa' binti Abdul Mutalib ni salah orang daripada ibu saudara Rasulullah.. Mula-mula anaknya yang bernama Kulaib yang peluk Islam dulu. Lepas tu anak dia balik dan minta Arwa' pergi jumpa sendiri dengan Rasulullah untu mengucap 2 kalimah sahadah. Akhirnya Arwa' memeluk Islam dan jadi salah sorang wanita yg sangat lantang membela Rasulullah..

Berita keislaman Arwa' sampai ke pengetahuan Abu Lahab. Abu Lahab nii carik Arwa' dan perintahkan supaya balik rumah...Arwa' sempat juga berdebat melawan Abu Lahab. Ini menggambarkan hebatnya seorang ibu yang tegas dalam membela puteranya dalam memerjuangkan kebenarn. Arwa' juga slalu menyeru anak lelakinya untuk mendukung dan membela perjuangan Rasulullah.

------------------
Maaf ini entry back dated.

Disclaimer: Ini hanya summary dan diolah oleh saya sendiri hasil bacaan buku #100TokohWanitaDiSisiRasulullah. Sila baca bukunya untuk pengetahuan lebih lanjut. Thanks!


1 ulasan:

Terima kasih atas ucapan yang baik-baik =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MARI BELAJAR BAHASA JEPUN DI IPOH

Salam semua.. Tahun ini ada beberapa cabaran baru yang saya sahut. Antaranya ialah dengan mula mengajar Bahasa Jepun setelah sek...