Jumaat, 29 Ogos 2014

Nasihat dari seorang Stranger

Assalamualaikumm..selamat pagi. Salam Jumaat semua. Pagi yang dingin sangat kat Penang hari ni fuh fuh..

Kisah Jumaat lepas saya terjumpa sorang abang ni yang juga agent Prudential dekat Bread History sebelah branch Seberang Jaya tu. Lepas saya submit form kat kaunter, saya jengah Bread History tu. Dah banyak kali jengah tapi ragu2 nak makan sebab saya tengok interior dia macam erm tak ada unsur keislaman. Logo Halal pon tak nampak, yang nampak cuma tulisan tangan 'No Pork, No Alcohol'.Saya masih lagi was2 walopon selalu nampak Malay beli kat situ.  Untuk kesekian kalinya saya nak berlalu pergi tapi lapar sangat, nanti dah balik kilang langsung tak ada apa nak makan. Saya nampak abang ni duduk kat meja luar tu, pakai kopiah dan agak berusia juga. Akhirnya saya tanya kat dia kedai ni okay ka boleh makan x? Abang tu kata okay. Bolehlah nak makan huhu.

Maafkan saya memang jakun sikit. Selepas 8 tahun duduk kat Jepun sanun, saya memang tak keep track lah dgn perkembangan kedai2 makan kat Malaysia ni. Saya balik2 tengok mcm2 franchise yg tumbuh bagaikan cendawan selepas hujan (ewwaaahh!) macam Old Town lah, Richard lah apalah semua nama ala2 mat saleh dan mahal pulak tu makanan dia T_____T Dan dah macam trend pulak muda-mudi p makan kat cafe2 begini. Serius mula2 saya cultural shock juga. Macam tak percaya 1 meal yang biasa2 saja berharga RM20! So not my cup of tea.. Tapi kalu orang ajak tu kadang2 p lah jugak..

Eh. Berbalik kisah abang agent tadi. Banyak yg dia nasihatkan berkenaan survival dlm industri takaful n insurans ni. Baik dia bagi macam2 nasihat walaupun first time jumpa. Memang tak lokek ilmu.. Yang paling saya ingat dia kata semua income kita tak kira lah dari komisen atau gaji, mesti dibahagi 3 bahagian. 1 bahagian untuk business, 1 bahagian untuk commitment+saving, 1 bahagian untuk zakat. Zakat ni sangat penting dia kata. Zakat tak mestinya zakat yang dibayar dekat pejabat zakat. Zakat boleh buat tiap2 hari. Kalau nampak budak2 tu bagi duit 2-3 ringgit pon boleh dikira zakat. P masjid ke surau ke bubuh lagi 2-3 ringgit. Macam ni lebih mudah berbanding dengan nak bayar setahun sekali, bila jumlahnya nampak banyak, sikit sebanyak kita pun rasa berat nak bagi. Betul kan?
Sumber dari Google
Satu lagi nasihat yg saya dapat dari sorg pak cik penjual kat JB. Masa tu saya sekolah menengah lagi so kira2 15 tahun ada kot cerita ni. Kami keluar outing reramai. Pastu pakcik ni promote ajak masuk kedai dia saya tak ingat dah jual apa. Kami ni yang sememangnya miskin cakap 'kitorang takde duitlah pakcik'.. Sekali pakcik tu kata 'Jangan kata takda duit. Tak baik. Nanti betul2 takda duit baru tau. Tak nak beli tak pa. Tapi jangan cakap takda duit. Tak baik'.. Lebih kurang macam tulah.. Dan sejak tu saya memang sebolehnya mengelak daripada kata takda duit, walaupun memang takda duit. Hehehe. Masa tu saya kurang fahamlah kenapa pakcik tu cakap macam tu. Sekarang saya dah faham sikit.. Bila cakap takda duit tu bunyi macam kita tak bersyukur kan.. Selagi tak syukur selagi tu rasa tak cukup.

Thank you strangers..Semoga Allah merahmati kalian. So apa lagi semua. Di hari Jumaat yang mulia ni jom bersedekah! Niatkan pahala sedekah untuk ibu bapa juga ya. In sha Allah pahala berganda=)

3 ulasan:

  1. Betul sid...rm 1 pon dikira sedekah..jom2 bykkan sedekah...

    BalasPadam
  2. mak akak pun selalu pesan.. jgn kata takda duit.. duit ada.. tapi ada keperluan lain ke mcm mana.. baki baki syiling tu kalau jumpa tabung duit masuk je..

    BalasPadam
  3. sesamalah kita ingat mengingati in shaa Allah

    BalasPadam

Terima kasih atas ucapan yang baik-baik =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MARI BELAJAR BAHASA JEPUN DI IPOH

Salam semua.. Tahun ini ada beberapa cabaran baru yang saya sahut. Antaranya ialah dengan mula mengajar Bahasa Jepun setelah sek...