Isnin, 18 Ogos 2014

Pay yourself first! - Part 1

Salam..

Siapa pernah dengar ungkapan PAY YOURSELF FIRST ni? Saya rasa kalau you all baca tips kewangan ke, mesti selalu come across this. Kalau ada yang tak tau, pay yourself first ialah cara paling effective for saving our hard earned money.

OK saya ada soalan ni jawab tau.
  1. Siapa ada buat saving/investment?
  2. Kalau ada, kata mana?
  3. Frequency macam mana? Setiap bulan atau bila rasa datang ilham?
  4. How do u feel about it? Rasa seronok ke secure ke bila ada saving?
  5. Untuk yang tak ada saving pulak, how do feel about it? Seronok je boleh belanja macam2 every month, atau rasa tak best tapi nak buat macam mana nak xde budget untuk saving. Just share your feeling je lah..
Let me share my answers okay..
  1. Yes saya ada buat saving
  2. Tabung Haji, ASB, Unit trust (CIMB Islamic DALI Equity Growth Fund).
  3. Monthly (potongan gaji & auto debit)
  4. Saya rasa secure. Sebab saya tau in case anything happen, emergency ke apa saya masih ada simpanan. Kalau boleh saya takmau pinjam atau susahkan orang. Dan kalau ada orang terdekat yg memerlukan bantuan, saya boleh guna untuk tolong orang juga.
  5. Not applicable lah soalan ni to me since so far alhamdulillah saya masih berjaya menabung.
Let me hear from you first nanti saya boleh sambung lagi pasal PAY YOURSELF FIRST okay=)

2 ulasan:

  1. yer...ada tapi investment..pulangan setiap bulan bergantung pada usaha..boleh dapat 3% hingga 21%..Alhamdulillah..setakat ni setiap bulan masih dapat..kdg2 byk..kdg2 sikit..

    BalasPadam
    Balasan
    1. alhmadulillah.. ehh invest kat mana tu share lah sikit..ker nuffnang ni ><

      Padam

Terima kasih atas ucapan yang baik-baik =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MARI BELAJAR BAHASA JEPUN DI IPOH

Salam semua.. Tahun ini ada beberapa cabaran baru yang saya sahut. Antaranya ialah dengan mula mengajar Bahasa Jepun setelah sek...