Sabtu, 12 Julai 2014

Tips memotong tomato



Salam semua..how's your weekend so far? Semoga baik2 je ye..

Saya nak share a very simple tips nak potong tomato. Kan kalau nak potong bulat2 untuk nasi ayam tu macam susah sikit sebab kulit dia licin. Lagi2 kalau pisau tumpul macam pisau kat rumah saya -___-

Caranya senang je..
Toreh atau tikam sikit kat permukaan kulit tomato tu dengan hujung pisau supaya kulit dia ada bukaan sikit. Lepas tu baru letak mata pisau kat tempat yg dah luka tu dan potong macam biasa. Hehe tak macam tips pun. Saya je yang baru discover semalam. Hehe.


Saya ada baca kat fb orang share tulisan sorang doktor ni. Tak ingat dah nama dia apa. Tapi in summary dia kata dalam bulan Ramadhan ni selalunya budak-budak kecil yg beum puasa lagi akn mengalami kekurangan nutrien. Sebab siang hari mak2 tak masak. Anak makan benda2 tak sihat macam sosej, nugget, biskut roti tak pun panaskan lauk semalam je. Ada pulak tu yg bagi makan lauk beli kat bazar yg dikeluarkan dari peti sejuk. Kata dia lauk2 ni kalau letak kat peti sejuk pun tapi belah bawah, masih boleh tercemar dgn bakteria. Kalau nak simpan lebih sehari, kena letak kat freezer. Terus saya pun buang segala lauk2 yg tak habis tersimpan lam peti sejuk tu berhari2 dah T__T Siap ada acar buah yang dah berbulan tak ada orang makan. So pagi tadi once for all clear peti sejuk. Herm mewah betul makanan yg sebenarnya kita ni kan.. Kesian kat mereka kat Syria, Palestin sana. In fact kat dalam Malaysia ni sendiri pun pasti ada je yg kurang berkemampuan dan daif. Terus rasa syukur dan semoga nasib saudara2 kita semua terbela. Amiin..

Saya rasa ni peringatan yg baik utk saya. So pagi td saya masak nasi goreng untuk budak2. Cuma bubuh roasted chicken errr lauk nasi ayam yg hsband masak semalam. Tapi saya make sure lah masih elok ye. Dengan campur blended mixed veggie yg saya dh rebus dulu. Yelah budak ni kan mmemilih tak mau makan sayur. Dah blend siap xlah diorg nmpk sayur tu hehhe..









1 ulasan:

  1. hahahahah nasib la bebudak tu dpt ibu yg pandai kenakn diorg...blend tk nmpk tk leh pilih2......

    BalasPadam

Terima kasih atas ucapan yang baik-baik =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MARI BELAJAR BAHASA JEPUN DI IPOH

Salam semua.. Tahun ini ada beberapa cabaran baru yang saya sahut. Antaranya ialah dengan mula mengajar Bahasa Jepun setelah sek...