Isnin, 14 Julai 2014

Plan Pengganti Gaji

Salam..

Saya nak share pasal plan pengganti gaji oleh PruBSN Takaful. Kitorang ada PruBSN Protect, Protect Plus, Crisis. Semua ni bawah traditional Takaful. Yang ni tak ada medical card tau.

Saya nak sangat share especially kat wife2 and mak2 macam kita. Walaupun kita kerja, still suami yg menyumbang punca pendapatan utama untuk keluarga kan. Kalau kita tak kerja lagilah.. 100% bergantung pada suami. Suami bayar rumah, kereta, makan minum, bil api air, sekolah anak, pakaian, belanja dapur semualah..Just imagine ye, kalau suatu hari suami kita pergi kerja. Petang kita tunggu tak balik sampai ke malam. Sampai esok. Sampai bila2 tak balik. Kalau tiba-tiba suami meninggal sebab sakit atau accident. Apa akan jadi pada kita dan anak2? Kena ingat, dengan perginya suami, punca pendapatan pun hilang sekali.

Macam mana nak bayar sewa rumah?
Siapa nak tanggung belanja sehari2?
Kalau pun ada simpanan, berapa lama simpanan tu boleh bertahan?


Bila jadi macam ni terpaksa isteri lah kena keluar bekerja mencari rezeki untuk anak. Dahlah sedih suami dah tak ada. Kena pulak tinggalkan anak2 untuk keluar bekerja. Kalau isteri ada qualification tak palah..tapi kalau yang tak pernah bekerja sebelum ni?

Imagine pula bila suami pergi, dia tinggalkan RM100,000. Kalau belanja rumah bulan2 RM3000, boleh bertahan selama 2.8 tahun! Maksudnya dekat 3 tahun kita tak payah keluar bekerja sebab ada pengganti income suami tadi. Boleh tumpukan perhatian kat anak2 sambil perlahan2 planning untuk seterusnya. Kalau RM100,000 tu dilaburkan semula, lagi lama boleh bertahan sebab ada dividen kan.

Yang paling menarik, plan ni sangat affordable. Bayaran bulanan bermula daripada RM50 dah boleh dapat. Kalau umur 20an lagi murah sebab muda lagi kan. Kalau isteri nak buat, dan bayarkan untuk suami pon boleh. Kalau suami tiba-tiba sakit kritikal atau total permanent disability, bayaran bulanan pun tak payah bayar dah.

So isteri-isteri semua, bertindak sekarang untuk melindungi diri dan anak-anak in case apa2 jadi kat suami suatu hari nanti. Sebarang pertanyaan, boleh tanya saya terus.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih atas ucapan yang baik-baik =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MARI BELAJAR BAHASA JEPUN DI IPOH

Salam semua.. Tahun ini ada beberapa cabaran baru yang saya sahut. Antaranya ialah dengan mula mengajar Bahasa Jepun setelah sek...