Khamis, 22 Januari 2015

SHOPPING BOLEH BANTU EKONOMI NEGARA?

Pusingan Ekonomi

Say bukanlah pakar ekonomi. Setakat ni tau sikit-sikit saja. Ekonomi ni bagi saya subjek banyak membaca dan memerhati. Kita yang rakyat bawahan ni cukuplah sekadar mengikut arus hehe. Yang pasti ekonomi kat mana-mana negara pun ada naik, ada turunnya. Selalunya mengikut cycle yang tetap. Kalau ada masa ekomi kita baik, tak boleh lari juga dari ekonomi tak baik. Kadang-kadang dia statik je tak naik tak turun, mendatar je.

Jom Bantu Ekonomi

Wahwah macam senang je cakap ye. Mengikut tulisan di sini, memang mudah (dan menyeronokkan provided you have adequate resource heheh) je nak bantu ekonomi Malaysia untuk tahun 2015 ni. Caranya hanyalah:
  1. SHOPPING! Wah sakanlah akak-akak kita dengar ni. Suami-suami semua sila sorok wallet anda cepat. Hehe. Tapi memang betul pun. Saya dengar masa kat Jepun dulu ada one time ekonomi dia become stagnant. Dan oleh sebab semua orang simpan je duit tanpa berbelanja, the condition did not get any better. Kalau kita berbelanja, barulah seller dapat untung, then duit tu akan circulate. Boleh juga create peluang pekerjaan yang lebih baik. Hanya dengan shopping.. Tapi hati-hati. Shopping using the money you have, bukan dengan duit yang tak wujud ye.
  2. BERCUTI! Locally. Sekali lagi saya ulang. LOCAL. Dalam Malaysia. Eloklah tu. Kos pun kurang tinggi, boleh naikkan ekonomi lagi. Bolehlah nak start browsing air ticket ke, accomondation ke hermherm.
  3. E-BAY! Jual barang kat e-bay. Herm ni website yang saya link kat atas tu lah cakap. Sejauh mana keberkesanannya, bolehlah anda try test hari ni pakat jual baju kurung yang bertingkek-tingkek dalam lemari tu. Kotlah ada minah-minah saleh nak beli kan. Mana tau..


p/s: Harap tak ada kaum suami marah kat Cik Siti dengan terbitnya entry ini hehehe.

10 ulasan:

  1. Saya rasa dah terjawab soalan di minda saya, kenapa PM Najib dalam menstruktur semula bajet 2015 ( sebab harga minyak dunia jatuh teruk), salah satu yg dibuat ialah memanjangkan tempoh mega sales seluruh negara...hahahaha

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dalam kes ini rakyat terpaksalah shopping he he he

      Padam
  2. amboi da tukar nama blog ke.. cute saja 'urus duit baik-baik' baaaik hehe

    shopping ? huurm.. duit pun xdok hahaha.. melancong local ? tahla CT rasa actually lagi mahal daripada ke beberapa negara lain. ikut pertukaran mata wang juga la kan..

    BalasPadam
    Balasan
    1. cute ker..maceh maceh =))

      Yea if u consider going to south east asian punya countries might be cheaper,,tapi tak dapat bantu pulihkan ekonomi negara sebab kita mengalirkan duit RM keluar. We need it to circulate within the country supaya semua orang dapat merasa he he he..

      Padam
  3. Income tak banyak sangat nak berbelanja nak tolong negara kita. Hehe ^-^

    BalasPadam
    Balasan
    1. he he kena usaha supaya income lebih banyak..selalunya kalau niat yg baik(untuk tolong negara) insyaAllah dpermudahkan =P

      Padam
  4. masalahnya banyak tempat pelancongan kat negara kita ni caj harga masuk mahal kemain...tu yg kengkadang tgk ramai yg lagi suka terbang ke indon yg mana lebih murah dan boleh dapat sama view yang cantik...

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul juga kan,,bila dah convert nilai mata wang terasa mahal..pilihan di tangan anda=)

      Padam
  5. laki iols kaki soping gak..tp itupun tgh poket penuhlah haha

    BalasPadam
    Balasan
    1. wah jarang jumpa lelaki kaki soping ni..mesti penuh barang2 baru kat rumah el hihi

      Padam

Terima kasih atas ucapan yang baik-baik =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MARI BELAJAR BAHASA JEPUN DI IPOH

Salam semua.. Tahun ini ada beberapa cabaran baru yang saya sahut. Antaranya ialah dengan mula mengajar Bahasa Jepun setelah sek...