Selasa, 13 Januari 2015

Sebab kenapa wanita perlu beli insurans khas untuk wanita

Did you know?

You all tau tak ada insurans yang dedicated khas untuk wanita? Contohnya macam PruLady ke, atau banyak lagi kat pasaran pelan insurans yang spesifik untuk kaum wanita ditawarkan oleh syarikat-syarikat insurance dan bank.

Why?

Kenapa ada pelan yang khas untuk wanita macam ni ye? (Maaf lelaki-lelaki sekalian, setakat ni belum ada insurans khas untuk penyakit lelaki -_-;) There are few reasons ye actually. Antaranya:
  1. Polisi insurans/takaful kesihatan yang biasa mungkin tak cover penyakit yang hanya dihidapi wanita. Contohnya kanser payudara, kanser rahim etc. Ada sesetengah akan cover rawatan, tapi tak pay out benefit as critical illness yang ada 36 (atau 42 atau 52 ikut company) jenis tu. Ada yang cover tapi mengikut stage-stage kanser yang ditetapkan.
  2. Sebab child birth kat private hospital sangat lah mahal lagi-lagi kalau melalui pembedahan. So ada sesetengah pelan untuk wanita yang boleh bagi benefit bersalin dan sebagainya.
  3. Ada juga yang cover consultation fees during menopause (wahhhh), dan siap cover kalau ambik maid untuk buat kerja rumah kalau sakit untuk surirumah (waaahhhhh lagi). Ini saya kurang arif ye. But boleh baca kat sini Why Women Need to Buy Women Specific Insurance.

Most important?

Yang paling penting bagi saya, sebab yang pertama tu lah. Sebab kadang-kadang medical card biasa tak cover untuk carsinoma in situ punya kanser misalnya. Meaning yang early stage punya kanser lah. So sesiapa yang ada kerisauan tentang kanser wanita ni bolehlah study dan buat pilihan yang bersesuaian.

Kesimpulannya..

But with any insurance policy - please be sure to read and ask your agent as many questions as you can possibly think of before committing to any one policy. Yes memana pelan pun yang you all pilih, make sure tau bebetul apa benefit yang pelan tu provide, apa yang cover apa yang tak cover, okay?

PruBSN boleh attach rider yang cover penyakit wanita Takaful Puteri/ Puteri Plus nama diberi.


5 ulasan:

  1. sy pnh dh dgr psl insuranse utk wanita ni.mmg berminat tp kena buat utk medical dlu....

    BalasPadam
    Balasan
    1. wise choice..semoga dapat jumpa pelan yang bersesuaian=)

      Padam
  2. tak dinafikan keperluan insurans pada masa kini :)

    BalasPadam
  3. nanti dah ready ekonomi kukuh nk jumpa akak la tnye pasal ni. betol ada ke ke kak dia cover bersalin? suami xjd buat insurans. dia bosan dgn kelas yg dia join tu. huuukkkk

    BalasPadam

Terima kasih atas ucapan yang baik-baik =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MARI BELAJAR BAHASA JEPUN DI IPOH

Salam semua.. Tahun ini ada beberapa cabaran baru yang saya sahut. Antaranya ialah dengan mula mengajar Bahasa Jepun setelah sek...