Khamis, 8 Januari 2015

PruBSN tak ada sharing surplus? - CMK #2

Salam semua=)

Dari pagi saya ada terfikir nak up satu entry ni. Siap ada 2 pilihan, satu category entertainment lagi satu category science & technology. Heheh tabloid sangat.. Tapi macam perlu banyak masa pula nak mengarang. So saya hold dulu.

Sekarang kita nak jawab komen Daddy Ziyyad kat entry semalam berkenaan investment dengan PruBSN ye.

setuju 200% :)

Cuma satu saya nak tanya..(since awak agen PRU-BSN Takaful)

Saya guna Etiqa Takaful
Wife saya PRU-BSN Takaful
Both of us, medical card ( plus lil saving tu la,mostly for medical purposes)
Our monthly payment for the said insurance takaful, are almost teh same ( plus minus RM2 aja)

Dari saya punya, setiap 6-8 bulan,saya terima check as a surplus/keuntungan bersama hasil investment...wife saya, tak pernah dapat pun :P ( dah > 5 tahun wife saya dgn PRU-BSN Takaful).

So Q saya ialah: memang PRU-BSN takde sharing surplus tu kah?
PS:saya tak tanya lagi agent PRU BSN wife saya..keh keh keh

------------------------------------

Jawapan:

PruBSN ada sharing surplus. In fact semua investment-link takaful produk sepatutnya kena ada sharing surplus sebab itu salah satu guideline for syariah compliance.

Tapi sharing surplus tu tak dikeluarkan dalam bentuk cash. Oleh itu tiada cek yang akan dikeluarkan. Sharing surplus tu dimasukkan balik dalam Cash Unit Account. So dia akan diinvest lagi dan lagi.

Surat statement berapa unit dan nilai unit dalam cash unit account dihantar setahun sekali pada pemegang policy. Tapi kalau nak cek anytime pun boleh. Boleh tanya kat ejen wife DZ berapa nilai dalam acc sebab ejen boleh tengok melalui system.

Harap saya menjawab soalan DZ.

Terima kasih=)

4 ulasan:

  1. bgs nye cik ct kite...bg pencerahan mcm ni

    BalasPadam
  2. Ohhhh..ok...ok...TQ.
    Dah jelas :)

    BalasPadam
  3. uuish baguih la Cik Siti buat QnA session cemni..
    ejen CT dak jawab cemni *tabik tabik*

    BalasPadam

Terima kasih atas ucapan yang baik-baik =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MARI BELAJAR BAHASA JEPUN DI IPOH

Salam semua.. Tahun ini ada beberapa cabaran baru yang saya sahut. Antaranya ialah dengan mula mengajar Bahasa Jepun setelah sek...