Jumaat, 9 Januari 2015

Print anak dengan 3D printing

Hehehe.. boleh ker nak print anak? Ini contoh je. Contoh tipu takpee senior saya kat U dulu kata =P

Maklumlah seiringan dengan kemajuan teknologi alaf ini (ayat karangan sangat ni!), semua benda dah nak di 3D 4D kan. Scan anak dalam perut pun nak bagi nampak sampai ke dalam lubang hidung. Hehe. Kami dah beranak 3 ni, cukuplah sekadar 2D scan hitam putih tu saja dari dulu hingga selamanya hehe.

Anyway what is 3D printing?

Apa tu? Teknologi ni dah agak lama juga dah bertapak since few years ago. First time saya rasa tengok dalam TV kat Japan dulu. 3D print ni senang kata, print2 keluar benda sebijik sejibon macam yang kita nak. Bukan keluar gambar kat kertas ye. Tapi objek. Paling sinonim aplikasi dia untuk create prototype rumah ke bangunan ke untuk architecture purpose. Bolehlah baca kat wiki kalau rajin hehe.

Sumber google. Salah satu contoh 3D printing.

Dasat betul sekarang. Now we all can make these things at home. Set mainan LEGO contohnya pun boleh buat sendiri je. Butang ke pershiasan ke apa-apa jelah. Well provided you pandai CAD design lah software semua lah kan. Dan modal untuk beli printer dan bahan 'ink' dia. Haha. The 'ink', atau sebenarnya filament material yang digunakan sebagai output tu selalunya adalah plastik lah. ABS, HIPS, PLA dan sebagainya. Ni semua jenis-jenis plastik, tak faham takpe haha. Anyway kilang saya produce ABS resin. Most of your electronic appliances kat office dan rumah punya casing, outer, sebenarnya adalah berasal dari Prai ni ha hehehe.

Sekarang lebih advance lagi, the technology are used in medical industry. To recreate organ for education purpose lah. Sehingga ke tahap boleh print tangan/kaki palsu bagi yang memerlukan. Hebat kan.. Subhanallah Maha Suci Allah.. yang mengurniakan akal fikiran ilmuNya pada manusia..


Geli pulak tengok telinga macam ni haha



If you are planning to get on of this, it's quite a fun thing to do lah kan if you are into crafting dan benda-benda seni ni hehe.. But my concern is, more on the safetylah. Sebab semua pon boleh beli printer ni dan create things at home. All those plastics are not actually safe especially untuk dijadikan bekas makanan/minuman atau pun toys untuk toddlers because of the chemicals. I hope they are wise enough to puts warnings together with the printer set. Mestilah ada kot kan.

Okaylah that's all. Sekian kelas sains Cik Siti hihi.

9 ulasan:

  1. technology nowadays sangat advance sampai they create something yang beyond expectation..
    but after all semua ada pro n cons yg tersendiri. betullah plastic wear memang bahaya pun kan..
    kalau nak print macam dalam gambar tu hokay la cantik hehehe..

    BalasPadam
  2. Assalam siti,
    tiiidaaaaaakkkkk
    itu telinga is very the SCARY tau2 uols :P

    BalasPadam
  3. telinga tu...errr...errr...geli ngat aih

    BalasPadam
  4. hahaha..cool apa telinga 3D tu :P

    BalasPadam
  5. alamak, telinga sape agaknya yg kena print tu yerk

    BalasPadam
  6. ha ha nampaknye DZ saja yang suka dengan telinga itu

    BalasPadam
  7. jangan kone tangkap sbb print organ sulit mcm kat jopun tu udoh le

    BalasPadam

Terima kasih atas ucapan yang baik-baik =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MARI BELAJAR BAHASA JEPUN DI IPOH

Salam semua.. Tahun ini ada beberapa cabaran baru yang saya sahut. Antaranya ialah dengan mula mengajar Bahasa Jepun setelah sek...