Jumaat, 26 Disember 2014

Heartbreaking

Assalamualaikum semua. Salam Jumaat=)

Berita-berita banjir kali ini betul-betul menyedihkan saya. Allahuakbar Allah Yang Maha Besar.. Hanya dengan air, hanya dengan air yang sehari-hari kita guna untuk minum, masak, mandi.. Hanya dengan air itu kawan-kawan semua, Allah berupaya menurunkan musibah buat umat manusia. Benarlah Allah itu Maha Kuasa. Hanya Allah yang Maha Hebat peraturannya.

Setelah agak lama tak scroll FB, cuti semalam saya ambil peluang tengok update tentang banjir di Kelantan, Terengganu dan Pahang. Memang sungguh sedih rasanya. Melihat ada yang terperangkap di tingkat 4. Melihat ada ibu yang sarat. Melihat ada yang bersalin di hutan. Melihat ada yang kelaparan setelah berhari-hari terputus bekalan.

Very heartbreaking. Sungguh mengganggu emosi saya. Sebab tulah terkadang saya elakkan dari membaca dan melihat berita-berita yang sedih begini. Sebab saya begini orangnya, cepat terkesan dengan kesedihan orang lain.

Tapi cerita banjir kali ini pastilah berbeza. Bukan sesuatu yang saya patut elak dari mengetahuinya. Apatah lagi Terengganu tanah tumpah darah saya. Kelantan juga ramai saudara-mara. Kawan baik saya di sana juga sedang menunggu masa kelahiran anak kedua.

Tidak terbayang dek akal saya. Kalau saya  berada di sana. Dengan anak kecil bertiga. Kasihannya saya pada anak-anak di sana!

Atas sebab kasihan pada mereka, walau dilanda selsema dan badan terasa kurang upaya. Semalam saya gagahkan juga diri memasak untuk keluarga. Apalah sangat selsema yang sedikit. Sedang di dapur masih punya beras dan telur. Sedang hidup dengan selesa. Sedang tidur masih boleh lena. Apalah sangat susah saya!

Allah sedang menguji mereka. Malah Allah juga sedang menguji kita. Mungkin ini peluang kita berbuat pahala. Berbuat kebaikan yang terkadang kita lupa. Jika punya kelebihan wang ringgit, bantulah mereka. Atau bantulah dengan doa. Kerana hanya Allah yang punya kuasa mutlak ke atas air, hujan, dan juga kita.

Saya doakan keselamatan mereka. Dan saya doakan mereka redha..


7 ulasan:

  1. allahu akbar. memang sedih tengok keadaan mereka. kita doakan yang terbaik :)

    BalasPadam
  2. tulah kan
    berat mata kita yang memandang
    berta lagi bahu mereka memikul

    p/s-membalas kunjungan =)

    BalasPadam
  3. ya allah..sedih sangat yg baca ada pasangan yg bot terbalik tu.. T_T

    BalasPadam
  4. semoga mereka tabah dengan ujian ALLAH...

    BalasPadam
  5. moga keadaan kembali normal inshaAllah

    BalasPadam
  6. Allah sedang menguji kita semua sebenarnya. haruslah kita sama sama berdoa. bersangka baik dengan-Nya. setiap yang terjadi ada hikmah..

    BalasPadam
  7. Kasihannya dwngar bermacam cerita yang tak terpikir dek akal fikiran kita.
    Ye betul, Allah sedang menguji kita.

    BalasPadam

Terima kasih atas ucapan yang baik-baik =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MARI BELAJAR BAHASA JEPUN DI IPOH

Salam semua.. Tahun ini ada beberapa cabaran baru yang saya sahut. Antaranya ialah dengan mula mengajar Bahasa Jepun setelah sek...