Khamis, 27 November 2014

Kasut PUMA Hadiah dari Abah

You all semua jangan tak percaya, saya dulu agak tomboy orangnya. Hahah! Semua kawan-kawan sekolah saya, kalau jumpa sekarang they all akan buat remark seperti:

“Ya Allah, ayunya kau Sid” (yes kawan sekolah panggil saya Sid, lebih havoc berbanding Siti ahaks)
“Eeeee Sid, aku tak percaya lah ko dah jadi macam ni. Siap anak dah 3 lagi..” (amboi kau dah kenapa tak percaya aku boleh beranak -__-;)
Dan..
“Ooooooi kurusnya ko Sid!!” (ya.. dulu saya tak kurus heheh)
Yes I’ve changed a lot. For the better heheh.
Saya dulu main hoki tau sejak darjah 5 sampai habis form 5. Masa sekolah menengah, lepas dapat masuk team sekolah, coach minta kami beli boots yang lebih sesuai untuk main hoki kat padang berbanding pakai sport shoes biasa. Pakai sport shoes biasa ni licin, sat2 tergolek nak nak time hujan hehe. Masa balik cuti sem (saya sekolah asrama), saya pun minta arwah abah belikan boots. Dan saya ingat lagi abah belikan boots PUMA warna hitam, gambar harimau dia tu warna biru. Walaupun kami bukan orang berada, abah tetap belikan untuk saya. Demi sokongan terhadap anaknya ini. Terima kasih Abah!


Gambar ihsan google. Lebih kurang macam ni lah kasut saya dulu.
Dan saya lebih selesa pakai sneaker bila berjalan sesuai dengan perwatakan saya yang ‘tak berapa ayu’ suatu waktu dahulu. Especially waktu zaman study dulu2 yang memerlukan saya turun naik bas lah ketapi lah basikal lah. Kalau kena kejar anjing ke, dah terbangun lewat ke, laju sket boleh lari haha.
Cukuplah mukadimah setakat ini. Amboi punya panjang baru mukadimah je? Hihi. Kat sini suka untuk saya kongsikan kepada penggemar-penggemar sneakers (PUMA especially) kat luar sana, cara-cara membersihkan sneaker supaya bila pakai tu nampaklah cantik dan kemas je kan. Tak kiralah kalau tuan empunya badan dia comot sket pon. Hehehehe..
How to Clean Suede Puma Shoes
Penggemar jenama PUMA pastinya tidak asing lagi dengan koleksi sneaker Suede mereka yang cukup klasik seperti gambar berikut. Salah satu koleksi kasut sneaker Puma ini cukup digemari ramai adalah kerana reka bentuk kasut yang cukup selesa dipakai terutama sekali bagi mereka yang ‘kaki travel’. Pemakaian kasut sepanjang hari tidak langsung memberikan kesakitan pada kaki malah amat melancarkan perjalanan anda.












Bagi yang sedang tertanya-tanya bagaimanakah cara untuk membersihkan kasut suede Puma, perlu diingatkan bahawa cara pembersihan adalah berbeza dengan kasut kulit mahupun kasut kanvas. Ini kerana, struktur suede itu sendiri adalah lembut dan dan agak sensitif.


 Oleh itu, pertama sekali, anda haruslah membersihkan permukaan kasut dengan menggunakan berus yang lembut. Beruskan kasut secara selari supaya tidak merosakkan struktur kasut suede tersebut.

Cara ini mungkin agak unik, tetapi amat berkesan. Bagi kotoran yang ketara, gunakan pemadam pensel bagi menghilangkan kotoran tersebut.


Dan terakhir sekali, semburkan suede protector untuk menyempurnakan langkah-langkah pembersihan kasut suede anda.


Sekian.. Senang kan? Sesiapa ada kasut suede bolehla try apply cara ni. Kalau belum ada dan sedang mencari, boleh tengok2 kat Zalora yer. Semoga bermanfaat=)

16 ulasan:

  1. Saya rasa, awak jadi tomboy dulu, sebab main hoki...hahahhaa

    Cuma saya musykil, kenapa masa aktif main hoki, awak tak kurus? hahaha

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hahaha good point DZ!

      Saya main bermula dari attacker turun wing, lepas tu turun ke half, lepas tu turun ke back. Ada jugak try untuk jadi goalie..U see.. the team need at least someone yg berbadan besar supaya pihak lawan takut hahahahaha..

      Padam
  2. Yup, people keep changing.
    Alhamdulillah kalau ke arah lebih baik.
    Sid, glam tu.. Mesti havoc orangnye, kan?

    BalasPadam
    Balasan
    1. havoc tu tidaklah..kita jenis rebel dalam diam he he he

      Padam
  3. Kita pon byk berubah....dr kecik dh ke besar bagak dh ni...ahahahaha

    BalasPadam
    Balasan
    1. okler tu kecik2 sangat pun tak elok juga kan Zai

      Padam
  4. Balasan
    1. cantik kan Ct.. apa lagi p la tengok2 kat http://www.zalora.com.my/puma/

      Padam
  5. akak pun tak berapa nak girlish dulu.. jalan pun terjengket jengket macam orang sakit kaki.. wakaka.. lawak bila ingatkan balik.. sekarang sakit pinggul kalau nak jalan lenggang lenggok tau.. punya la teruk gaya berjalan.. padahal bukan aktif sukan pun.. hahaha..

    yang lagi lawak seram.. my girl yg no 2 tu sangat girlish.. dan now husband akak compare akak dengan anak sendiri.. dan obviously.. my girl menang okay..ibu dia kalah teruk.. demm~~!! hahaha

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alhamdulilahh tak girlish pun dah selamat berumahtangga dengan 4 orang anak lagi..hihi..yang penting suami sayanggg

      Padam
  6. hahahaha sama la kita kak. saya sampai sekarang tak gemo pakai heels. pakai jenis kasut sarung tu sekarang tapi lebih suka yang jenis sport. senang nak lari kejo anak hahhahaha

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tulah kira, sejak beranak pinak memang kuranglah nak pakai heels..kalau pakai pon spare jugak kasut flat satu lam keter

      Padam
  7. im a big fan of puma..!!!! dulu hantu sneakers. tapi skarang kena kurangkan la sejak mak suruh berperangai macam perempuan hahaha.. vans pun suka gak.. ngan toms ooomaigaaad

    BalasPadam
  8. ana dulu pon a bit boyish gak masa zmn skolah hahaha
    hurm tp ana x main hokila. ana jd keeper bola baling je hehe

    BalasPadam

Terima kasih atas ucapan yang baik-baik =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MARI BELAJAR BAHASA JEPUN DI IPOH

Salam semua.. Tahun ini ada beberapa cabaran baru yang saya sahut. Antaranya ialah dengan mula mengajar Bahasa Jepun setelah sek...