Rabu, 3 September 2014

6. Asma' binti Yazid bin Sakan al-Ansoriyah #100TokohWanitaDiSisiRasulullah

Bismillahirahmaanirrahiim..

Tokoh kali ni ialah Asma' binti Yazid bin Sakan al-Ansoriyah.. Panjang jugak nota tentang sahabat ni sampai 9 pages. In shaa Allah I'll try to summarize it for your easy reading. Nak tau details sila baca buku #100TokohWanitaDiSisiRasulullah tulisan Hepi Andi Bastoni.

Asma' ni merupakan wanita Ansar yang juga antara yang terawal memeluk Islam melalui dakwah Mush'ab bin Umair. Asma' memiliki akal n agama yang kuat, berani, tegar, sabar dan beriman. Ilmu yang mendalam dalam al-Quran dan hadis menambahkan lagi lah kelebihannya yang mahir berpidato dan mengolah perkataan. Kira memang pandai bercakap lah dia ni. Asma' pernah bertanya kepada Rasulullah tentang kedudukan kaum wanita adakah menyamai kaum lelaki dalam mendapat pahala. Rasulullah sendiri memuji Asma' di hadapan para sahabat yang lain oleh kerana indahnya cara Asma' tadi bertanya. Rasulullah menjawab pertanyaan Asma' dengan mengatakan bahawa setiap kebaikan yang dilakukan terhadap suami, mencari keredhaan dan mengikuti persetujuan suami nescaya pahala juga buat wanita. Kat sini boleh kita nampak besarnya hak seorang suami ke atas isterinya.

Asma' binti Yazid juga sangat bersungguh-sungguh dan terperinci dalam menanyakan sesuatu. Suatu ketika Asma' menanyakan Nabi cara bersuci sesudah haid. Baginda menjawab hendaklah membasuh kepala dengan air yg direndam daun sirih, kemudian ambiklah secarik kain yang diberi minyak wangi dan bersucilah dengannya. Asma' terus bertanya lagi bagaimana cara bersuci dengan kain tu. Aisyah lalu memberi isyarat kepada Asma supaya mensucikan bekas-bekas darah.

Asma' binti Yazid juga dimuliakan oleh Allah yang mana makanan yang diberikan oleh Asma' kepada Nabi cukup berkat. Walaupun sedikit tapi boleh dinikmati puluhan orang sehingga kenyang. k

Ketetapan idah yakni menunggu sehingga 3 kali suci juga turun buat pertama kali ketika Asma' ditalak pada zaman Nabi.

Asma' juga banyak berjihad di jalan Allah ketika peperangan Khaibar, Yarmouk, bukan sekadar membantu pahlawan2 di medan perang. Malah Asma' sendiri berjaya membunuh beberapa orang musuh Islam.

Disebabkan keutamaan2 inilah Asma' dikhususkan oleh Rasullah sebagai salah seorang wanita yang dijamin masuk syurga.

 -------------------

Disclaimer: Ini hanya summary dan diolah oleh saya sendiri hasil bacaan buku #100TokohWanitaDiSisiRasulullah. Sila baca bukunya untuk pengetahuan lebih lanjut beserta rujukan yang sepatutnya. Thanks!

Next:
7. Asma' binti Abu Bakar #100TokohWanitaDiSisiRasulullah

3 ulasan:

Terima kasih atas ucapan yang baik-baik =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MARI BELAJAR BAHASA JEPUN DI IPOH

Salam semua.. Tahun ini ada beberapa cabaran baru yang saya sahut. Antaranya ialah dengan mula mengajar Bahasa Jepun setelah sek...