Khamis, 4 September 2014

Sebab untuk tidak buat insurans kesihatan

Salam all.. how's your day so far? Penang tengah hujan ni siap guruh kilat lagi..

Saya cuma nak share pengalaman saya ni selepas dah dekat 3 tahun berkecimpung dalam bidang insurans n takaful. These are the common excuse yang saya dapat bila seseorang takmau buat insurans atau nak buat tapi tangguh tangguh dan tangguh dah 3 tahun masih tak buat2 lagi.

  1. Still muda dan takda tanggungan lagi.
  2. Kereta buat hal! Banyak nak pakai duit nak repair kereta.
  3. Takmau buat insurans sebab hobi saya bersukan lasak.
  4. Tak ada duit / tunggu income stabil.
  5. Nanti nak fikir dulu or nanti nak bincang dengan wife/husband/parents.
  6. Kalau sakit nanti sendiri bayar.
  7. Kalau dah nak meninggal/sakit, redha je lah dengan qada' dan qadar.
  8. Dah tua, mahal nak bayar insurans.
  9. Nak buat investment dulu.
  10. Sakit boleh pergi hospital kerajaan free je.
Dan bermacam-macam lagi.

Saya cuma boleh nak bagitau kepentingan insurans/takaful dan kelebihan kalau kita ada at least satu policy. I'll never blame them yang memang bermati-matian takmau buat insurans. Sebab saya rasa sebenarnya diorang tak nampak kenapa perlunya insurans ni. Mungkin tak ada orang yang cuba yakinkan diorang betul2 so they never know. Saya juga tak pernah paksa orang beli insurans. Selalunya sebab yang dibagi pun not really a valid reason. But it's okay for me..because they don't know. We can't just simply blame anyone because they don't know of something kan..

Tapi percayalah, mereka yang dah berpengalaman pasti tau.
Cuba tanya ibu tunggal yang kematian suami tanpa sebarang harta, penting tak insurans/takaful?
Cuba tanya parents yang ada anak menghidap kanser, penting tak insurans kesihatan?
Cuba tanya pesakit2 kronik sendiri, if they have a medical card would things be easier?
Just go and ask them. Then you'll know..

Kalau you all and family dah ada insurans then it's good Alhamdulillah.. Tolong spread the awareness to your family and friends and colleagues. If you wish to ask me anything about insurance/takaful or medical card, you are more than welcomed=)

2 ulasan:

Terima kasih atas ucapan yang baik-baik =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MARI BELAJAR BAHASA JEPUN DI IPOH

Salam semua.. Tahun ini ada beberapa cabaran baru yang saya sahut. Antaranya ialah dengan mula mengajar Bahasa Jepun setelah sek...