Isnin, 28 November 2016

Percubaan Membuat Roti


Salam semua,

Tiba-tiba hari ni nak kongsi pengalaman buat roti. 32 hidup, inilah pertama kali cuba buat roti hehe. Sebenarnya memang sejak kebelakangan ni, banyak juga yang saya cuba-cuba buat sendiri. Menyahut seruan kerajaan untuk mengubah cara hidup jadi kita DIY kan je semua. Tahun ni juga pertama kali dalam sejarah saya buat kuih raya sendiri, walaupun hanya 2 jenis dan tak sempat raya dah habis. Yes, exactly itu yang sebenarnya. Anak-anak bujang saya semua kuat makan. Jadi satu kepuasan bagi saya walaupun bertangan bangku, bila masak dan tengok anak-anak bersungguh makan walau rasanya tak seberapa. Rupa lagi toksah cakaplah haha.

Resepi roti saya dapat dari http://www.sumarz.com/2015/04/resepi-roti-manis-gebu-lembut-dan-sedap.html. Terima kasih banyak-banyak sebab kongsi resepi. Saya copy je balik ye.

Bahan-bahan:
1 Cawan air suam
1 Peket yis
4 Sudu gula
2 Sudu susu pekat
2 sudu planta
3 1/2 cawan tepung
1 biji telur

Cara-cara membuatnya:
1. Campurkan yis dan air , biarkan yis rehat dan berbuih
2. Telur dipukul sedikit
3. Campurkan susu pekat, gula , planta  dan telur ke dalam bekas berisi tepung. kacau sebati
4. Curah bancuhan yis sedikit-sedikit ke dalam tepung tadi ( Ikut pada keperluan tepung, ada masa tak perlu guna kesemua air bancuhan yis tadi. Asalkan uli menjadi doh yang lembut dan tidak melekat ditangan dah ok)
5. Rehatkan dalam sejam atau sehingga doh kembang 2 kali ganda.
6. Kemudian tumbuk2 doh yang sudah kembang tadi dan uli hingga cantik licin
7. Boleh lah dibentuk dan diletakkan dalam bekas
8. Rehatkan doh sekali lagi. Biar naik 2 kali ganda
9. Bakar menggunakan api atas dan bawah lebih kurang 20 minit atau sehingga masak dengan suhu 150c
10. Keluarkan dan sejukkan atas redai, kemudian sapu permukaan roti dengan marjerin sewaktu roti masih panas.

Nota: Saya tak letak telur pun sebab tak ada. Cara ke 10 pun saya skip sebab kelam kabut nak pergi kerja.

Doh yang sudah kembang

Uli lagi dan buat bulat kecik-kecik, susun dalam loyang

Doh yang ditinggalkan untuk mengembang. 

Selepas bakar dalam oven. Tak cantik kan.
Saya tak spray pun sebelum bakar huhu.

Dah siap. Saya pun tak sempat makan ni.
Lepas habis bakar terus pergi kerja.

Rupanya taklah susah sangat nak buat roti walaupun semua saya manual je. Tak ada apa mesin pun. Buat roti biasa macam ni memanglah tak susah kot nak dapat yang cantik tu yang susah haha. Yang penting makan kenyang dan anak-anak suka Alhamdulillah.

Memang satu tips penjimatan yang bagus ni bila boleh buat roti sendiri. Bahan-bahannya pun masih dalam kategori murah dan mudah didapati. Saya suka saya suka. Lepas ni boleh cuba letak inti kaya pulak.

Siti Sharini
Prudential BSN Takaful
012 296 1984

5 ulasan:

  1. demok! demok! gewamm.. hihihi
    kalau akak pon ckp senang, husna boleh try lah nanti..:D

    BalasPadam
  2. wah, sedapnya... lembut ja... nak menguli tu yang penat skit. hihi...

    BalasPadam
    Balasan
    1. hi hi malu lah saya ni memang tak pandai sangat baking membaking ni. tp best jugak buat roti!

      Padam
  3. makan dgn kaya.. buat kuah kentang pun best..heheh

    BalasPadam

Terima kasih atas ucapan yang baik-baik =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MARI BELAJAR BAHASA JEPUN DI IPOH

Salam semua.. Tahun ini ada beberapa cabaran baru yang saya sahut. Antaranya ialah dengan mula mengajar Bahasa Jepun setelah sek...