Khamis, 10 November 2016

Duit KWSP Tak Cukup?

Salam semua,

Berikut adalah berita di laman web Astro Awani hari ni:

Diringkaskan cerita, seorang pesara memerlukan paling kurang MR400,000 untuk perbelanjaan hidup selepas bersara. Cuba cek balik akaun KWSP (Kumpulan Simpanan Wang Pekerja) masing-masing, berapa jumlah simpanan yang ada dalam tu? Sempat ke kumpul sampai RM400,000 sebelum bersara

Kajian mengatakan rata-rata orang kita cuma ada tak sampai separuh pun daripada jumlah RM400,000 tu bila mencapai usia persaraan. Jadi ada yang bekerja untuk menampung kehidupan, ataupun terpaksa hidup melarat. Melainkan ada anak-anak yang boleh menampung perbelanjaan ibu-bapa yagn bersara itu sudah syukur alhamdulillah.

Jadi, kita sebenarnya tak boleh bergantung sepenuhnya pada simpanan KWSP sahaja. Kena ada alternatif lain juga. Contohnya melabur atau menyimpan di tempat yang boleh mendapat pulangan yang sewajarnya. Atau generate pendapatan pasif seperti menyewakan rumah, atau pun menambah pendapatan dengan buat kerja sampingan.

Dan salah satu lagi cara untuk melindungi pendapatan persaraan adalah melalui caruman takaful. Sekurang-kurangnya boleh sedikit sebanyak meringankan beban dan memang tujuannya untuk melindungi poket kita. Nak tau caranya, bolehlah contact saya atau mana-mana ejen takaful yang berdekatan anda. 

Buat adik-adik yang baru bekerja, penting untuk ambil tau hal persaraan ni. Dana persaraan ni persediaannya kena buat seawal yang mungkin. Jangan ingat bila dah dekat bersara baru nak fikir. Dah terlambat nanti tu!

Dapatkan perlindungan dari Prudential BSN Takaful
siti.sharini@gmail.com
012-2961984 / 012-7645998

4 ulasan:

Terima kasih atas ucapan yang baik-baik =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MARI BELAJAR BAHASA JEPUN DI IPOH

Salam semua.. Tahun ini ada beberapa cabaran baru yang saya sahut. Antaranya ialah dengan mula mengajar Bahasa Jepun setelah sek...