Rabu, 16 November 2016

Jangan Suka-suka Claim Insurans Medical Card

Salam semua,

Sebab semalam saya attend training My Medical Plan, hari ni nak cerita pasal medical card sikit. Secara ringkas yang boleh hehe.

Firstly, apa tujuan kita buat medical card? Senang cerita, kita buat medical card supaya bila kita sakit dan masuk hospital, bil rawatan kita tu akan dibayar oleh syarikat takaful. Jadi kita boleh mendapatkan rawatan tanpa perlu mengeluarkan duit simpanan yang banyak atau meminjam dari mana-mana.

Bercakap mengenai sakit pula, tujuan sebenar medical card ni lebih kepada untuk cover bil rawatan yang mahal. Yang kos dia tinggi. Maknanya kos rawatan untuk sakit yang teruk-teruk seperti sakit kritikal jantung, kanser, buah pinggang dan sebagainya. Rawatan kanser sekarang mau puluh ratus ribu bil dia..

Jadi adalah sangat tidak digalakkan kalau kita sakit sikit-sikit seperti demam biasa, kita pilih untuk admit hospital walaupun agak tak serius. Memang boleh claim medical card, tapi nanti limit akan jadi sikit lah sebab dah banyak guna. Ditakutkan nanti bila betul-betul sakit yang kritikal, jumlah coverage kita dah tak cukup sebab banyak habis guna untuk sakit yang sikit-sikit.

Bukan kita tak bagi claim. Tapi pastikan kita claim secara berhemah. Kalau tak nanti kita juga yang rugi. Janganlah sebab ada medical card kita senang-senang nak check in hospital. 

Dapatkan perlindungan dari Prudential BSN Takaful
siti.sharini@gmail.com
012-2961984 / 012-7645998

2 ulasan:

Terima kasih atas ucapan yang baik-baik =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MARI BELAJAR BAHASA JEPUN DI IPOH

Salam semua.. Tahun ini ada beberapa cabaran baru yang saya sahut. Antaranya ialah dengan mula mengajar Bahasa Jepun setelah sek...