Jumaat, 10 April 2015

DAH PERNAH SAKIT, BOLEH APPLY TAKAFUL LAGI?

Salam Jumaat semua. Semoga hari ini kita berusaha menjadi insan yang lebih baik dari semalam. Ya Allah ampunkan dosa-dosa kami. Berkati usia kami. Berkati rezeki kami. In shaa Allah amin..
Baru-baru ini saya ada tolong seorang cousin colleague saya untuk apply medical card. Alhamdulillah syukur, usia muda lagi dah sedar kepentingan takaful.
Adik manis ni dulu pernah accident jatuh motor. Dalam siku ada besi. Jadi keluar requirement, kena jawab questionnaire sikit berkenaan accident dulu tu. Memandangkan sekarang boleh kata dia dah pulih sepenuhnya, harapnya permohonan lulus tanpa sebarang masalah.
Kalau ada history sakit atau accident macam ni, memang akan ada hiccup sikit bila apply takaful. PruBSN akan lebih concern dan betul-betul nak tau condition sebenar. Sebab apa? Because we want to make everything right at the first place. Mereka nak bagi perlindungan tu lama, dan jumlahnya besar. Jadi kenalah specific. Kalau tidak nanti kasihan pada peserta takaful yang lain. Sebab konsep kita kan, payment yang kita bayar bulan-bulan tu akan dikumpul dan diberi pada orang yang betul-betul memerlukan.
Dalam kes macam ni, bergantung pada keputusan underwriting. Mungkin permohonan boleh lulus macam biasa. Atau mungkin lulus tapi ada bayaran tambahan 'loading' sikit. Atau lulus tapi tak cover untuk penyakit sedia ada. Worst case, permohonan ditolak. Jadi walau ada sejarah sakit sikit, masih boleh cuba apply medical card. In shaa Allah kalau sudah rezeki kita, boleh lulus.
The best thing pasal our card ni, in shaa Allah we will cover as per written in the policy. Apa yang tertulis dalam policy, itulah yang kami bayar bila claim nanti. Just make sure you know the content of your policy ye. Yang dah ada card tu, sekali sekala ceklah balik policy anda. Untuk refresh balik benefit apa yang ada dalam tu. Entah masih valid atau tidak. Kalau perlu, bolehlah upgrade mana yang patut.
So kepada semua yang belum ada pelan takaful, now is always the right time to apply for a medical card. Kalau ada kenalan yang juga ejen, bolehlah dapatkan nasihat daripada mereka. Or you can ask me also=))


12 ulasan:

  1. Mcm yui kat buku lali ad skru =)

    BalasPadam
  2. Sukalah kalau CikSiti kupas hal-hal insuran ni dengan lebih mendalam sebab my knowledge memang zero betul about insuran ni. Kadang rasa nak, kadang rasa tak nak. Masih ada lagi terfikir perlu apa adanya insuran. Kalau masuk duit terus dalam ASB lagi bagus. So, so, so, kalau ada pencerahan dalam penulisan, bagus juga rasanya :) Nanti kalau ada masa nak baca entri yang lama-lama tentang insuran di sini ~_^

    BalasPadam
    Balasan
    1. MD, xpe kebanyakan orang memang tak tau..ni lah kerja kami, memberitahu supaya orang tau pasal insurans/takaful..

      ASB pun bagus juga..tapi xsesuai untuk dijadikan fund utk hari sakit..

      Padam
  3. hehehe CT apply prudential pun lepas sakit.. lepas da patah riuk tapi sbb x penah undergo operation
    jadi permohonan luluih..

    BalasPadam
  4. Insurans/Takaful xboleh dibeli sbb Insuran/Takaful perlu dipohon...macam nak apply loan bank...kalo sume ok insyaAllah mudah..mari bertakaful sementara ada masa, muda, sihat, hidup sebelum terlambat, tua, sakit dan mati.. -Veder De La Corpose- April 2015

    BalasPadam
  5. mcm kes suami saya pernah cite. suami ni sakit asma yg tahap teruk smpi kena mc selalu cuti selalu. last sekali syarikat bg option berhenti secara suka. baru nak apply insurans dengan ayat. bayar berapa pun tak kisah. tapi dah terlambat lah kan huuu

    ciksiti if u dont mind. boleh ajarkan saya mcm mana nk letak banner takaful mcm awak buat bawah entry ni. yg peta minda tu. nak letakkan sekali suami saya punya banner bawah entry saya hihihi. kalau awak tak kisah nak ajarkan lah hihihihi ;)

    BalasPadam
    Balasan
    1. bila jadi ejen takaful ni memang macam-macam cerita kita dapat tau..orang yang tak tau kadang susah sket nak nampak kepentingan takaful ni.

      boleh boleh in shaa Allah..

      Padam
  6. Assalam siti,
    jan. 2014 iols pernah operate appendix & that time doc ada diagnos dengan endometriosis
    dari 2012 memang sha satu family cover insuran bawah company hubby
    tapi iols ada plan nak ambil personal insuran
    so kiranya untuk endo memang tak cover la kan3 he3

    BalasPadam
    Balasan
    1. wassalam..most probably xcover,,,but still satu je xcover beratus penyakit lain in shaa Allah cover based on T&C =))

      Padam

Terima kasih atas ucapan yang baik-baik =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MARI BELAJAR BAHASA JEPUN DI IPOH

Salam semua.. Tahun ini ada beberapa cabaran baru yang saya sahut. Antaranya ialah dengan mula mengajar Bahasa Jepun setelah sek...