Isnin, 13 Ogos 2018

MAJUKAH KITA?


Salam semua,

Pagi ni tengok FB, ada kawan upload gambar ibu mengandung dalam train yang terpaksa berdiri. Tiada siapa pun yang offer tempat duduk kat kakak tu, walaupun yang duduk semua tu muda-mudi belaka. Awak semua rasa patut ke tak patut?

Image result for 席を譲る
Di manakah adab kita sebenarnya. Teknologi semakin maju, tapi adab tak maju-maju. Kerajaan dah tukar tak perangai masih tiada perubahan. Buang sampah merata-rata,tak tau beratur, tak hormat pada yang lebih tua. Bukanlah semua, tapi susah juga nak cari yang betul-betul beradab sekarang ni.

Image result for 妊娠タグ

Teringat semasa saya tinggal di Jepun, bila mengandung dan buat 'buku merah' dekat City Hall, saya dapat sekali tag ibu mengandung untuk di letak pada beg. Sampai sekarang saya simpan. Tag nya pun comel. Bila naik keretapi, bila orang nampak tag ni automatik dia akan offer tempat duduk dia. Bahagia kan. Kita ibu mengandung ni bukan nak ambik kesempatan tau. Tapi tau-tau jelah mengandung ni, duduk saja tak buat apa pun rasa letih. Ni pula bila terpaksa berdiri lama-lama, dengan rasa mualnya, kadang tu sampai mengalir air mata.

Indah kan cara mereka menyantuni orang yang lebih lemah dan memerlukan. Saya percaya dalam Islam kita sepatutnya lebih hebat dari segi adab dan kesusilaan. Tapi entah di mana silapnya, nilai ini bagaikan semakin pupus dan terhakis. Jadi tanggungjawab kita lah sebagai ibu bapa untuk menerap kembali nilai-nilai murni dalam diri anak-anak. Everything starts with the education from home. Dan sama-samalah kita ingat-mengingati.

Menulis pasal Jepun, saya nak bagitau semua yang kami ada buka kelas Bahasa Jepun bertempat di Station 18, Ipoh. Boleh datang untuk preview setiap hari Jumaat pukul 830 malam, sepanjang bulan 8 ni. Lepas tu kalau berminat, bolehlah enroll kelas yang akan bermula pada September. Boleh tekan link ini untuk direct whatsapp untuk info lebih lanjut ye.





Dapatkan perlindungan dari Prudential BSN Takaful
siti.sharini@gmail.com
012-2961984 / 012-7645998

2 ulasan:

  1. Entah la sampai bila minda rakyat kita ni nak maju cuma perut jer maju ke depan macam zumal :)

    BalasPadam

Terima kasih atas ucapan yang baik-baik =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MARI BELAJAR BAHASA JEPUN DI IPOH

Salam semua.. Tahun ini ada beberapa cabaran baru yang saya sahut. Antaranya ialah dengan mula mengajar Bahasa Jepun setelah sek...