Jumaat, 16 Jun 2017

Pentingnya Gaya Hidup Sihat

Salam semua,

Ramadhan dah lebih dari separuh dan semakin hampir meninggalkan kita. Sekejap je masa berlalu kan. Sikit sangat amalan yang dibuat rasanya. Apa pun harapnya semua jangan berputus asa dan teruskan beramal di bulan Ramadhan yang mulia ini. Peringatan buat diri sendiri ni terutamanya.

Hari ni saya nak kongsi sesuatu yang sedang saya usahakan. Kalau anda follow IG saya, mungkin anda pun tahu. Saya buat senaman mengikut saranan aplikasi NikeTraining+, durasi pelan selama 6 minggu, saya mula pada awal bulan 6 hari tu. So far Alhamdulillah so good, walaupun ada behind schedule sikit. 

Image result for nike training apps

Progress update, saya rasa badan dah ringan sikit. Baju pun macam ada longgar sikit. Saya tak timbang pun berapa berat badan saya, sebab mengurangkan berat badan bukanlah matlamat utama saya. Saya punya target adalah untuk menjadi lebih sihat, kuat dan fit. Manalah tau tiba-tiba dipanggil untuk berperang, saya pun boleh turun padang sekali. Hehe. 

Image result for nike training apps

Sebenarnya, orang yang sangat dekat dengan saya sekarang sedang menjalani rawatan penyakit kanser. Kanser di kesan sejak 3 bulan lepas, dan minggu lepas Alhamdulillah berjaya dibedah. Tapi ia tidak habis setakat ini sahaja. Rawatan susulan dan follow up bakal menyusul kerana dikhuatiri sel kanser semakin merebak ke tempat lain. 

Macam satu tamparan buat saya. Saya yang selama ni beria-ia mengajak orang buat caruman takaful, medical card, insurans, pampasan penyakit kritikal lah, saya sendiri kurang mengamalkan gaya hidup sihat. Secara tak langsung saya tersedar dari lamunan. Jadi sekarang saya cuba bersenam ikut jadual yang ditetapkan, dan berusaha untuk mengambil makanan yang lebih sihat dengan jumlah yang sederhana. 

Jadi 2 point penting yang saya nak ingatkan pada semua. Yang pertama, jagalah kesihatan. Tolonglah jaga pemakanan. Elakkanlah ambil suplemen-suplemen yang diragui kandungannya. Makan yang lebih sihat. Kurangkan makanan segera. Bersenam selalu.

Yang kedua, siapkanlah diri dengan pelan takaful kesihatan yang baik. Kita memang tak minta untuk sakit, tapi kita tak tau. Sakit tetap datang. Sekurang-kurangnya masa sakit datang, kita tak perlu fikir banyak tentang kos rawatan. Kita boleh fokus untuk rawatan dan proses penyembuhan.

Sekian saja dari saya. Kalau nak join bersenam, boleh download apps NikeTraining+, ada untuk Apple dan Android. Kalau dah install, bolehlah add saya sebagai kawan nanti ye. Saya akan cuba update perkembangan dari masa ke semasa. Okay, thanks for reading!

Dapatkan perlindungan dari Prudential BSN Takaful
siti.sharini@gmail.com
012-2961984 / 012-7645998

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih atas ucapan yang baik-baik =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MARI BELAJAR BAHASA JEPUN DI IPOH

Salam semua.. Tahun ini ada beberapa cabaran baru yang saya sahut. Antaranya ialah dengan mula mengajar Bahasa Jepun setelah sek...