Jumaat, 30 Jun 2017

Jaga Pemakanan di Bulan Syawal

Assalamualaikum semua.

Macam mana dengan raya? Balik kampung ke semua? Harapnya semua baik-baik sahaja dan sentiasa di bawah rahmatnya. Pada yang memandu balik ke kampung atau pun kembali ke rumah masing-masing, pandulah dengan cermat jiwa selamat. Semoga selamat pergi dan pulang hendaknya. Pada yang dah mula bekerja, kita serupa hehe. Bekerjalah dengan seikhlas hati. 

Saya pula beraya di Ipoh sahaja. Setakat ni adalah pergu beraya rumah saudara-mara. Tapi rasanya agak kurang meriah dari tahun-tahun yang sebelumnya. Mak saya pula kurang sihat. Rumah saya sendiri pun belum jemput orang datang beraya lagi hehe.

Bercakap tentang raya, tak sah kalau tak masuk bab makan kan hehe. Jemputan raya dan rumah terbuka sana-sini. Pasti ramai yang mengambil peluang mengeratkan silaturrahim sesama saudara mara sambil makan, makan dan makan. I am guilty as charged! Tapi sukalah saya nak ingatkan, pemakanan yang seimbang dan kesihatan masih perlu dan amat penting untuk dijaga lebih-lebih lagi di bulan Syawal ni.

Follow my IG

Tips Pemakanan dan Kesihatan Semasa Musim Perayaan

  1. Minum banyak air kosong. Bangun bagi terus minum air kosong dulu. Dekat rumah paling sendiri senang nak kawal. Cuma bila pergi rumah orang selalunya tuan rumah hidang air manis. Pastikan bawa spare ais kosong untuk diminum selepas itu. Pergi beraya lebih-lebih lagi tengahari cuaca sangat panas sekarang, jadi amat penting minum air kosong untuk elakkan dehidrasi.
  2. Cuba makan banyak buah-buahan dan segala yang berunsur sayur di rumah. Musim raya selalunya orang cenderung menghidang makanan yang fokusnya daging dan daging, jadi kat rumah kita kena balance kan balik.
  3. Bila pergi rumah terbuka lazimnya tuan rumah hidang banyak jenis menu. Sebagai seorang manusia biasa yang excited tengok makanan, memang kita nak rasa semua benda. Saya pun sama hehe. Cubalah ambil dalam jumlah yang sedikit untuk setiap makanan. Elakkan terlampau kenyang. Sebab lepas tu, kita nak pergi beraya rumah lain pula kan? Kena makan lagi nanti hehe.
  4. Bila pergi rumah terbuka saudara-mara dekat, ringan-ringankanlah tulang tolong apa yang patut. Takdalah pergi makan lepas tu duduk menyembang semata-mata. Cari jalan untuk banyakkan pergerakan hehe.
  5. Bersenam. Saya tahu ini yang paling susah sekali nak buat. Waktu biasa pun susah, apatah lagi musim raya kan. Tapi cubalah. InshaAllah tak rugi pun. Sehari dapat bersenam yang ringan-ringan dalam 10 ke 15 minit pun ok dah. Boleh download apps untuk bersenam, macam-macam ada kat Apps dan Google store. Saya guna apps NikeTraining. 
Cukup dulu buat setakat ini. Sangat penting jaga kesihatan ya. Sebab sihat adalah satu nikmat, kita amat takut ia ditarik dan tak dikembalikan lagi pada kita. Dalam masa yang sama, boleh membantu kita lebih cantik juga dari segi penampilan hehe. Walaubagaimanapun sebagai persediaan dari segi kewangan, eloklah kita mencarum takaful. Tak nak apply medical card pun tak apa, sekurang-kurangnya ambil perlindungan sakit kritikal. Bila disahkan sakit kritikal, PruBSN bagi pampasan RM 50,000 (contohnya) untuk cover pelbagai perbelanjaan sewaktu sakit.

Sekian, Selamat Hari Raya Aidilfitri buat semua=))

Dapatkan perlindungan dari Prudential BSN Takaful
siti.sharini@gmail.com
012-2961984 / 012-7645998

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih atas ucapan yang baik-baik =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MARI BELAJAR BAHASA JEPUN DI IPOH

Salam semua.. Tahun ini ada beberapa cabaran baru yang saya sahut. Antaranya ialah dengan mula mengajar Bahasa Jepun setelah sek...