Rabu, 14 Oktober 2015

TIPS APABILA KEHILANGAN WALLET DAN PHONE

Salam Maalhijrah semua:)

Macam mana cuti? Semoga dapat dimanfaatkan bersama keluarga tersayang. Saya pun pandai-pandai sendiri ambik cuti, duduk rumah main dengan anak-anak. They do grow up pretty fast don't they? Big bro Abang Haikal kadan-kadang boleh jadi sangat caring dan sesaat kemudian boleh jadi nightmare kat adil-adik  haha. Melihat mereka bermain sama-sama walaupun seketika adalah moment yang sangat membahagiakan.

Wallet di curi

Anyway, merujuk kepada tajuk di atas, yes saya telah kehilangan wallet dan smart phone. I took me years to finally decide to buy that phone, and now it's gone. Tak apalah. Semoga Allah ganti dengan yang lebih baik. Saya hilangkan the items dalam surau RnR Jejantas Sungai Buloh hari Ahad lepas masa singgah solat Maghrib on the way balik Ipoh dari KL. Saya tak nak elobrate dah how it happened, tapi saya percaya ada orang telah mengambil keduanya dengan sengaja huhu..

Saya nak share some tips lah kat sini, bagaimana nak buat kalau berhadapan dengan situasi macam ni. Takdelah tips sangat, tapi ini yang saya buatlah. (Duit dalam wallet tak banyak pun, tapi those ic, lesen memandu, credit card, atm card semua tu.

1. Perkara pertama saya buat adalah pinjam phone suami, call bank yang provide Visa card saya untuk report kecurian dan block card tu. Saya rasa ini sangat penting sebab dalam masa beberapa minit je orang tu boleh swipe barang puluhan ribu. Siapa tau kan. Ini akan menyelamatkan saya dari kena deal dengan perkara yang lebih serabut lepas ni. Saya turut arahkan bank untuk block kad atm juga.

2. Call Maxis untuk suspend akaun. Manalah tau tiba-tuba dia buat call ke Swiss ke mana ke tak ke naya saya nanti  nak membayar bill.. Saya minta juga diorang block terus phone tu, supaya segala data dan maklumat saya dan clients tak dapat dilihat atau disebarkan. Untuk servis ni, anda kena ada nombor IMEI phone tu. Bila dah kena blok, phone akan terus jadi black screen dan tak dapat guna langsung. Unless dia format semula and everything.

3. Cari pejabat polis berdekatan untuk buat laporan. Tapi tak dapat jumpa kat RnR tu so saya report kat Ipoh. Pastikan anda masukkan semua list barang-barang yang hilang, senang untuk urusan daparkan gantian macam IC etc.

4. Selesai buat report polis, buat beberapa keping salinan. Pergi JPN untuk buat IC baru. Kes saya, tiada bayaran dikenakan. Mykid anak-anak tiga-tiga lesap sekali. Buat masa ni JPN kata mykid tak boleh ganti.

5. Dah dapat IC, terus buat lesen pula. Kalau nak guna report polis, boleh buat secara percuma (kalau saya x silap dengar). Tapi lebih mudah kalau terus renew lesen tu untuk setahun, bayar RM30 sama je macam renew biasa. Lesen saya yang patutnya mati 11/7/2016 now dah jadi 11/7/2017.

6. Lepas tu saya pergi Maxis untuk dapatkan simkad baru dan unsuspend balik line telefon. Saya pergi seorang diri buat semua ni, so risau juga lama-lama tak ada phone kan. Susah pulak kalau clients cari nanti. Masa tu saya cuma guna phone kecik pesen lama yang boleh call dan sms saja. Sekarang ni nasiblah mak saya bahi pinjam tab lama dia , so boleh jugaklah nak berwhatsapp.

7. From there saya pergi bank untuk ganti ATM kad. Seriously, tanpa semua kad-kad ni saya rasa macam homeless sangat. Buat ATM kad baru kena caj RM12. So far saya hanya ganti untuk satu bank je. Lain-lain yang jarang guna, belum ganti lagi.

8. Cari alternative untuk wallet so now saya pakai sling bag kecik je as wallet. Saya ni jenis memang pakai satu satu barang tu sampai rosak atau hilang. Wallet yang hilang tu dah berbelas tahun saya pakai, beli kat Jepun dulu. Genuine leather jenama ELLE warna merah. Manalah tau kot you all terjumpa kan hehe.

Ini saja setakat ni kot. You all pun take care ye. Bahaya sekarang ni. Okaylah that's all. Thanks for reading!

11 ulasan:

  1. huhu sorry something wrong with the template...

    BalasPadam
  2. Alhamdulillah dah boleh baca, moga si pencuri tu terima akibatnya...

    BalasPadam
  3. kesian Siti nasib baik Siti cepat berurusan segala nya kalau akak mmg panic, tkpe jdikan iktibar org jahat ni dimana2 ada menyelinap sana sini

    BalasPadam
  4. semoga Allah ganti dengan yang lebih baik. tips yang baik

    BalasPadam
  5. Berguna tips ini kak, terima kasih
    :-)

    BalasPadam
  6. betul tu tindakan yang pertama call customer service kad kredit to block kad tersebut.
    penah hilang jugak ms blum kahwin..teriak kat mak aboh..mak aboh dok kalut haha..nasib ada bf time tu ekekeke

    BalasPadam

Terima kasih atas ucapan yang baik-baik =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MARI BELAJAR BAHASA JEPUN DI IPOH

Salam semua.. Tahun ini ada beberapa cabaran baru yang saya sahut. Antaranya ialah dengan mula mengajar Bahasa Jepun setelah sek...