Selasa, 24 Mac 2015

PENYAKIT PALING SENYAP

Nak tau tak penyakit paling senyap apa dia?

Bagi saya, it's depression.

Bahaya tau sakit ni. Tak ada siapa yang tau. Tak ada siapa yang akan dapat detect. Sebab ramai pesakit depression ni sebenarnya pandai menyembunyikan keadaan sebenar dia. Nampak happy pada mata orang walhal sebenarnya dia sedang bertarung di dalam diri dia.

Physically nampak macam tak sakit. Tapi tiba-tiba mati bunuh diri. Senyap ke tak senyap penyakit ni.. Alangkah sedihnya kalau orang terdekat kita yang jadi macam ni kan..

Masa kat Jepun, selalu sangat orang bunuh diri terjun dekat lane keretapi. Selalu train delay sebab nak mengutip cebisan mayat. Kes macam banyak especially masa ekonomi jatuh. Mungkin ada yang tak tahan business jatuh, atau kena buang kerja sebab company down-sizing. Kesian kan..

Sebagai muslim, syukur Alhamdulillah kita percaya pada qada', qadar, dan segalanya adalah dari Allah. Malah hidup di dunia ni juga tak lama dan tak kekal. Bahagia di dunia bukan untuk selamanya. Sedih dan derita di dunia juga bukan untuk selamanya. All will come and go. Selagi kita hidup, segalanya datang dan pergi.. Tiada yang kekal. Allahuakbar..

Oleh itu, La Tahzan!

8 ulasan:

  1. Itulah betapa pentingnya iman...
    Berbuat sesuatu jika tanpa iman apa pun boleh terjadi.

    BalasPadam
  2. setuju yang depressed people pandai sembunyikan keadaan diri dia. antara symptoms lain, macam turun berat, jauhkan diri dari society.

    BalasPadam
    Balasan
    1. ha ni doktor pakar dah datang hihi..
      true..I know someone yg having the symptoms..herm macamana nk buat yeee

      Padam
  3. memang. bahaya sgt huuuu. dengan keadaan sekarang ni moga yg islam makin teguh la imannya. termasuk la kita ni aminnnn

    BalasPadam
    Balasan
    1. amiinnnnnnnn..kita sebenarnya kena tolong dakwah juga kan..

      Padam
  4. Assalam siti,
    ooohoooooooooiiiiiiiiii
    scary iols baca hokeyh

    BalasPadam
  5. alhamdulillah lahir sebagai muslim.. rasa gelisah boleh mengadu pada Allah.. baca alquran rasa tenang.. kadang2 ada perkara yg kita tak boleh share dengan orang kan.. hehe

    BalasPadam

Terima kasih atas ucapan yang baik-baik =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MARI BELAJAR BAHASA JEPUN DI IPOH

Salam semua.. Tahun ini ada beberapa cabaran baru yang saya sahut. Antaranya ialah dengan mula mengajar Bahasa Jepun setelah sek...