Isnin, 23 Mac 2015

MISTERI SAKIT KEPALA TERUNGKAI

Salam semua..

Setelah 2 minggu saya mengalami sakit-sakit pening-pening kepala especially semasa drive dan lepas buat kerja lama tengok monitor PC, akhirnya hari ni terjawab sudah puncanya. Rupanya power mata dah naik dua-dua belah mata adoi. Cermin mata ni padahal baru je saya buat tahun lepas. Tapi tak dinafikan memang penglihatan saya kurang baik lebih-lebih lagi bila memandu waktu malam.

Lunch hour tadi saya pergi Aeonbig, sambil-sambil errand, cari sama contact lense. Sekarang saya guna Softlen. Sangat tak selesa dan cepat kering. So tadi saya minta Air Optix dan cek mata sekali. Tu yang boleh tau power mata dah naik. Terus tak confident nak drive balik nanti huhu. Stok pula tak cukup tadi, esok kena pergi collect lagi sekali.

Kalau dulu masa kat Jepun, nak beli contact lens mesti ada prescription from doctor tau. So selalunya sebelah kedai spec mesti ada klinik mata. Kita kena cek mata dulu baru boleh beli lens. It's good lah actually. Sebab mata pun consider one of our health system kan.Memang kena bayar lebih sikit untuk test dan consultation doktor which is 70% covered by health insurance. Tapi dia akan cek mata kita kalau ada sebarang masalah ke sakit ke. So baguslah kan. Pemakaian contact lens pun sememangnya mengundang risiko pada kesihatan mata.

Kat sini suka juga saya nak ingatkan, belilah contact lens dari tempat yang bertauliah ya. Saya dapati sekarang lens juga dah boleh dibeli online dan sebagainya. Bukannya saya nak judge peniaga online, tapi pastikan keselamatan dan kesahihan sumber lens tu ya. Sayang tau mata kita ni ada 2 ni je. Kalau hilang penglihatan ni dah kira total permanent disability tau dalam bahasa insurance nya.. Beware sikit kalau ada yang offer harga yang murah sangat dari biasa. Manalah tau kan.. Wallahualam.

p/s: Teringat kawan Jepun satu lab dulu, dia pakai lens pakai buang yang sepatutnya boleh pakai sebulan tu, selama 2 tahun tak tukar-tukar. Erk!

p/s/s: Terima kasih kepada pemenang segmen yang dah bagi details. Hadiah dalam proses ye=))

11 ulasan:

  1. yup, kat negara maju mmg utk beli c/lens perlukan prescription...

    saya igt kan punca pening2 tu, awak pregnant ..
    hahaha

    BalasPadam
  2. igt pregnant gak...hihihi...

    btl...kt sini senang2 ja depa beli lens dlm tenet.x takut ke?
    sy beli lens just nk melawa ms dinner ja pastu x pkai dh...keh3

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya masih on IUD..tapi manalah tau rezeki Allah yang bagi kan kan kan he he he

      Padam
  3. hehehehe...senyum je baca komen org atass

    BalasPadam
  4. Kalau ada masalah mata memang akan sakit kepala, SS.
    Semoga masalah SS dah solve :)

    BalasPadam
  5. saya dengan lense tak boleh kawan. pasal tak reti pakai hihihihi

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya tak berapa gemar pakai spek.rasa rimas dan xcantik he he he

      Padam
  6. Assalam siti,
    uols ni kan3
    memang berbunga iols baca entry ni awai2 tau3
    puncanya macam yang dady ziyyad kabor tu he
    ghopernya iols tersilap :P

    BalasPadam

Terima kasih atas ucapan yang baik-baik =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MARI BELAJAR BAHASA JEPUN DI IPOH

Salam semua.. Tahun ini ada beberapa cabaran baru yang saya sahut. Antaranya ialah dengan mula mengajar Bahasa Jepun setelah sek...