Rabu, 18 Mac 2015

KANSER AKIBAT PENCEMARAN OLEH KILANG?

Assalamualaikum semua.

Last 2 weeks saya attend ISO 14001 training 2 hari dekat The Light Hotel Seberang Jaya (best makanan dia! most of it la). Very interesting training. Oh pada yang tak tau ISO 14001 senang cerita macam satu sistem untuk sesebuah organisasi mengawal alam sekitar lah. Very informative alhamdulillah syukur saya dapat join.

Anyway ada sorang colleague saya share kisah dia during the training session. Taman perumahan dia kat Kulim bersebelahan dengan kilang getah skrap. Bau toksah ceritalah memang 'wangi' amat.. Dah complaint dan panggil DOE semua pun still tak ada action apa2.

Dia cerita dalam masa terdekat ni dah 4 orang jiran dia meninggal sebab kanser. 2 orang kanser hati, seorang kanser payudara dan seorang kanser otak. Innalilahiwainnalillahirrojioun. Dari Allah kita datang kepadanya kita kembali..


Susah nak directly relate atau terus menyalahkan kilang getah tu kan sebenarnya. Surely no proven evidence. Nak lawan kat court pun mesti susah amat. Lebih-lebih lagi kita turut percaya qada dan qadar malah penyakit juga salah satu asbab penghapus dosa bagi yang bersabar.

Tapi adalah amat sukar juga untuk tak menyalahkan pencemaran dari kilang tu sebab yang meninggal semua hanya berselang-selang jaraknya dari rumah ke rumah. Sekarang colleague saya pun risau dengan kemaslahatan family dia. Who wont?

Banyak sangat benda yang kita boleh kupas sebenarnya daripada kisah ini. Isu pencemaran, isu compliance to the law, isu serombong asap kilang, isu rasuah mungkin, isu ketamakan, banyak lah senang cerita. I need to do proper study lah kalau nak tulis artikel kan. Luckily this is only my humble blog..

Come to think of it kilang may not be the only reason lah kan.. sekarang kanser pun dah macam jadi penyakit yang common. It's good to be prepared with a good medical insurance you know.. Please lah go find one for you n your family, dearest children especially. Kalau sekarang ni environment kita teruk, God knows lah how bad it will be during our children,grandchildren generation nanti. Nauzubillah..

You all ada pengalaman macam ni tak? Rumah dekat dengan kilang ke? Jiran atau saudara terdekat kena kanser ke.. Can share with me. Sorry kalau topik ini membosankan anda. But it is actually sangat sangat dekat dengan kita. We are so part of the environment. For better and for worse.. Moga Allah lindungi kita semua amin..

p/s: Teringat cerita Erin Brockovich..

9 ulasan:

  1. ada jiran kami rumah dia berdekatan dengan kawasan loji perkumuhan. patutlah tiap kali kami lalu rumah dia banyak jiran-jiran dia yang berpindah. ada waktu-waktu tertentu gas akan dilepaskan. yaAllah bau dia boleh pengsan. hari-hari pulak tu. sama ja gas ni pun bahaya jugak sebenarnya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. ui gas metana pun bahaya tu..susah kes macam ni kan.

      Padam
  2. Assalam siti,
    bahaya kan3 kalo dok dekat kawasan kilang
    mudah terdedah kepada pencemaran

    BalasPadam
    Balasan
    1. wslm yups..memang bahaya..lagi2 kami yg kerja dalam kilang ni ha he he

      Padam
  3. kalau jerebu ni mesti lagi sakit udara kat situ huuu. tapi betoi jugak boleh jadi sebab kan. udara yg dorg lepaskan tu kita sedut. yang sakitnya kita lah huuuu

    BalasPadam
    Balasan
    1. sepatutnya ada law yang monitor implementation pollution control ni ni..entahlah kilang tu kebal kot

      Padam
  4. rumah xdkt plak dgn kilang..tp kesan habuk tu mmg cpt smpai ke rumah..

    BalasPadam
  5. betul!! ipoh bnyk kilang simen, jubin etc etc.. (T__T)

    BalasPadam

Terima kasih atas ucapan yang baik-baik =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MARI BELAJAR BAHASA JEPUN DI IPOH

Salam semua.. Tahun ini ada beberapa cabaran baru yang saya sahut. Antaranya ialah dengan mula mengajar Bahasa Jepun setelah sek...