Selasa, 30 Ogos 2016

Kes Buli Atau Gurauan Melampau Di Sekolah

Salam semua,

Okay saya ada 2 minit saja untuk update blog. Hari ni nak ulas (ewaaah!) berkenaan kes buli yang banyak sangat terjadi sekarang. Al-Fatihah dan takziah buat keluarga pelajar tingkatan 3 yang jatuh dari bangunan sekolah semalam. It's such a sad news indeed. Sedih sebab arwah cuba tolong ambilkan beg kawan dia yang disorokkan. Tak silap saya hari tu pun kes yang lebih kurang sama di mana ada pelajar jatuh semasa nak ambil kotak pensel dekat atas alang gimnasium ke dewan tu kan.

Sebagai ibu, saya sangat tersentuh. Yang sudah pergi, memang dah tertulis ajal mautnya. Semoga syurga tempat mereka. Masalah sekarang, kalau kita ni ditempat ibu bapa yang membuli. Apalah perasaan agaknya ya. Tak nafikan mungkin juga mereka ni bukannya berniat nak membuli sampai memudaratkan, mungkin sekadar suka-suka. Tapi dalam tak sedar tindakan mereka tu dah melampau sampai boleh mengundang maut pula pada rakan-rakan.

Sebagai ibu saya sangat sangat concern. Minta sangat-sangat dijauhkan anak-anak kita dari menjadi mangsa buli, dan dari menjadi yang membuli atau yang melampaui batas. Amin ya Rabb..

Pada saya, kes buli atau gurauan melampau ni bukan sekarang baru timbul. Dari zaman saya sekolah lagi dah ada. Saya pun pernah kena buli. Sampai sekarang saya masih ingat tekanan dari segi emosi tu MasyaAllah. Dan saya yakin benda ni dari dulu lagi dah ada. Tengok saja dalam filem P. Ramlee pun ada kan adegan buli membuli di kalangan anak-anak.

Cuma mungkin sekarang liputan media semakin meluas dibantu pula dengan internet, FB, Whatsapp dan sebagainya. Jadi satu satu berita tu cepat je tersebar. Yes there are a whole lot more cases than what we know actually. Sama juga macam kes gangguan seksual kanak-kanak. (Okay ni topik lain, next time baru ulas huhu)

Whatever it is, setiap yang berlaku adalah pengajaran pada kita. Walaupun tak berlaku pada kita atau keluarga kita, tapi pasti ada sebab kenapa Allah nak kita tahu satu-satu kejadian yang jadi. Supaya kita ambik iktibar. Supaya kita lebih berhati-hati. Supaya kita jaga anak-anak kita. Dan saya pasti kita sepatutnya bukan setakat boleh menghentam mana-mana pihak, atau sekadar mengulas (macam saya ni lah kononnya mengulas je hehe) tanpa gaji, tapi sebenarnya pasti ada sesuatu yang boleh kita buat untuk menambahbaikkan keadaan within our limitation. Sekadar yang kita mampu.

Jadi pembaca yang saya sayangi sekalian, apa yang boleh anda buat untuk mengurangkan ataupun menghalang kes buli dari berlaku di sekolah? Saya ulang soalan. Anda ye bukan kerajaan, bukan pihak sekolah, bukan ibu bapa, bukan polis ke bomba ke adun ke bukan. You. Yes You. Tak kiralah apa status anda dalam masyarakat, apa yang anda boleh buat? Boleh kongsikan di ruangan komen. 

Okay dah lebih 2 minit. Terima kasih kerana membaca ye!

Dapatkan perlindungan dari Prudential BSN Takaful
siti.sharini@gmail.com
012-2961984 / 012-7645998

2 ulasan:

  1. kira kan takut sangat nak tengok video buli ke dera ke ape tu. sejak jadi mak2 ni hati cepat sgt tersentuh. cuma tula boleh didik anak2 kita dari kecik ni. moga2 besar nanti jadi orang yang berguna dan ingat apa yang kita didik tu. amin amin

    BalasPadam

Terima kasih atas ucapan yang baik-baik =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MARI BELAJAR BAHASA JEPUN DI IPOH

Salam semua.. Tahun ini ada beberapa cabaran baru yang saya sahut. Antaranya ialah dengan mula mengajar Bahasa Jepun setelah sek...