Isnin, 3 Julai 2017

Simpan Duit Raya Di Mana?

Salam semua,

Masih beraya lagi ke? Saya dah sedikit sebanyak rasa macam nak habis beraya dah haha..

Hari ni saya nak kongsikan kan sikit cerita tentang duit raya. Masa saya kecik-kecik dulu, kalau dapat duit raya RM1 tu macam Ya Allah besar rahmat sangat dah. 50 sen pun dah happy sangat. Saya kat kampung jarang berjalan kutip duit raya. Selalunya dapat duit raya dari orang yang datang beraya kat rumah. Rasanya paling banyak pernah dapat dalam RM60 macam tu kot.

Image result for duit raya

Awak semua dulu buat apa dengan duit raya? Selalunya saya simpan dalam tabung. Tapi tak sempat masukkan dalam bank pun. Selalu saya guna buat beli barang dapur ke, biskut ke, beras ke. Maklumlah orang susah kan. Daripada membazir beli mainan, baik beli barang makan. Betul tau saya dulu dengan arwah nenek, tahap kesempitan hidup tu memang sampai tak boleh nak makan. Kenangan betul. Alhamdulillah saya membesar juga dengan sihat dan jadi orang hehe.






Bila sendiri dah ada anak pula, awal-awal tu saya yang excited kumpul duit raya anak haha. Sekarang dah cool down dah. Tapi still kebanyakan duit raya diorang saya pegang. Tapi belum kira pun lagi, semua campak masuk handbag. Kami selalunya duit raya anak masukkan dalam akaun Tabung Haji. Ada juga ibu bapa yang masukkan duit raya anak dalam bank. tak kisahlah mana-mana asalkan tak membazir begitu sahaja.

Satu lagi sebenarnya kalau anak anda pemegang polisi takaful dengan PruBSN contohnya, boleh juga simpan dalam dana takaful. Saya nak kongsi mengenai anak saudara saya. Dia ada medical card Prudential sejak kecil lagi, sekarang dah darjah 4. Selain medical card, mak dia letak juga saving RM80 sebulan. Baru-baru ni diorang keluarkan duit simpanan dari dana Prudential tu untuk pindahkan ke tempat lain, ada RM20,000 tau. 

So siapa yang ada polisi tu cuba-cubalah tanya ejen, kalau nak tambah simpanan dengan PruBSN. Minimum RM10 je. Memang nampak sikit, tapi kalau dilaburkan dalam masa 10, 20 tahun at least ada jugak sejumlah wang yang boleh diguna pakai untuk tujuan pendidikan atau selainnya nanti.

Berminat nak tau pasal takaful/insurans untuk anak, boleh hubungi saya. Thanks for reading!

Dapatkan perlindungan dari Prudential BSN Takaful
siti.sharini@gmail.com
012-2961984 / 012-7645998

1 ulasan:

  1. Dulu dpt duit raya bg kat mak je buat beli brg kepeeluan kt rumah dgn belanja sekolah

    BalasPadam

Terima kasih atas ucapan yang baik-baik =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MARI BELAJAR BAHASA JEPUN DI IPOH

Salam semua.. Tahun ini ada beberapa cabaran baru yang saya sahut. Antaranya ialah dengan mula mengajar Bahasa Jepun setelah sek...