Rabu, 12 Julai 2017

Deposit Duit Raya di Kaunter atau CDM?

Salam semua,

Belum settle lagi dengan duit raya anak-anak? Sayalah orangnya tu hehe. Yelah raya kan sebulan. Mana tau ada orang nak bagi duit raya lagi kan..

Bagi ibu bapa yang belum lagi mula memproses duit raya anak, bolehla mulakan sekarang. Bagi saya yang bekerja office hour, memang agak sukar nak uruskan deposit kerana kekangan masa untuk pergi ke kaunter-kaunter bank atau Tabung Haji.

Bagi yang ada masalah sama dengan saya, salah satu cara untuk depositkan duit di kaunter Tabung Haji adalah dengan pergi ke UTC. Pada saya UTC memang memudahkan untuk rakyat berurusan di luar waktu pejabat. Salute to semua petugas-petugas yang berkhidmat di UTC lebih-lebih lagi yang terpaksa bekerja pada waktu malam dan hari minggu.





Satu cara lagi adalah dengan menggunakan Cash Deposit Machine. Cuma satu masalah dengan CDM ni, kebanyakannya tidak menerima note RM1, RM5 dan RM20. Sedangkan duit raya RM1 la yang paling banyak! 

Sebagai pelanggan tegar Maybank, saya lebih suka depositkan dulu duit ke dalam akaun Maybank sebelum dipindahkan ke lain-lain tempat. Jadi saya cuba cari lokasi CDM yang boleh terima semua note duit kertas. Bagi yang tinggal di Perak, boleh cuba pergi ke cawangan di bawah.


  • Bagan Serai 
  • Bercham 
  • Bidor 
  • Greentown 
  • Ipoh Garden 
  • Jalan Sultan Idris Shah 
  • Jelapang 
  • Kampar 
  • Kamunting 
  • Kuala Kangsar 
  • Lumut 
  • Menglembu 
  • MIB 
  • Gunung Rapat 
  • Parit Buntar
  • Pasir Putih 
  • Selama 
  • Sitiawan 
  • Sungai Siput 
  • Taiping 
  • Tanjung Malim 

Untuk lokasi selain Perak, boleh klik file di bawah:

Selepas duit dah dimasukkan ke dalam akaun, barulah senang untuk buat transaksi yang seterusnya. Bagi sayalah, sebab saya lebih suka menggunakan online platform. Bolehlah dipindahkan ke akaun Tabung Haji anak-anak yang sudah di link kan dengan akaun Maybank anda. Caj dikenakan RM1.06 bagi setiap transaksi. Bagi saya okaylah kalau nak comparekan dengan kena menunggu di kaunter, dan kena cari parking lagi. Ha saya memang lemah bab-bab parking memarking ni..

Untuk cara link kan akaun dan transfer duit Maybank dan TH, boleh refer di bawah:

Sekian saja dari saya, semoga bermanfaat. Seeloknya simpanlah duit di tempat yang boleh memberikan pulangan seperti Tabung Haji atau ASNB. Boleh juga disimpan dalam dana takaful anak anda. Terpulang pada masing-masing. Semoga bermanfaat.

Dapatkan perlindungan dari Prudential BSN Takaful
siti.sharini@gmail.com
012-2961984 / 012-7645998

2 ulasan:

  1. Mimi oun belum settle simpan lg duit raya anak anak

    BalasPadam
  2. Selamat hari raya..duit raya anak2 ingat nk g TH UTC.tp kalo ramai org sangat..huhuhu
    ..no choice..kena guna CDM jugak.bayar RM 1.06 pun x apalah

    BalasPadam

Terima kasih atas ucapan yang baik-baik =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MARI BELAJAR BAHASA JEPUN DI IPOH

Salam semua.. Tahun ini ada beberapa cabaran baru yang saya sahut. Antaranya ialah dengan mula mengajar Bahasa Jepun setelah sek...