Isnin, 24 Julai 2017

Senarai Dividen Tabung Haji, ASB dan KWSP Bagi Penyata Kewangan 2016

Salam Semua,

Hari dah sudah 30 Syawal. Cepat masa berlalu. Ada lagi yang tak boleh move on dengan Raya 2017 ke hehehe. Semalam pun mesti ramai yang menghadiri jemputan 'open house' kan. Saya pun pergi event Hari Raya Kelab Exora Perak semalam, Alhamdulillah penutuplah kiranya untuk Syawal kali ni.

Hari ni saya nak kongsikan senarai dividen bagi pengiraan kewangan 2016, di 3 tempat yang sangat-sangat sinonim dengan rakyat Malaysia kita.


  1. Tabung Haji : 4.25% bagi yang sudah menunaikan haji. 4.25% dividen +1.5% bonus=5.75% bagi yang belum haji.
  2. ASB: 6.75% dividen + 0.5% bonus = 7.25%
  3. KWSP: 5.7%
Pengumuman dividen bagi ketiga-tiga ni sebenarnya dah dikeluarkan lama. Saya je yang baru nak update. Apa pun, pesanan saya cubalah banyakkan menyimpan dan melabur. Kecuali KWSP yang memang wajib bagi setiap rakyat Malaysia yang bekerja, pelaburan di Tabung Haji dan ASB adalah yang paling kurang risikonya. Amat sesuai bagi mereka yang tidak ada masa nak study medium-medium pelaburan yang lain, dan yang kurang mahu mengambil risiko.

Medium pelaburan yang lain banyak lagi pilihan untuk mereka yang risk appetite nya agak tinggi. Contoh seperti Public Mutual, CWA, Kenanga Investment dan macam-macam lagilah. Ada pula skim persaraan persendirian yang diperkenalkan sejak 2-3 tahun sudah. Yang ini bagi saya sesuai sangat untuk mereka yang bekerja sendiri, dan bagi mereka yang nak back up akaun KWSP mereka.





Sebagai pelabur bijaklah dalam menguruskan wang yang kita dah berpenat lelah dapatkan saban hari. Benar duit bukanlah segalanya tapi alangkah baiknya jika kita manfaatkan sebaiknya. Jika tidak tahu, belajarlah. Membacalah. Atau lebih mudah serahkan pada yang lebih arif seperti perunding-perunding yang banyak di pasaran. Yang paling penting, kena tau apa matlamat kita melabur.

Maaf saya rasa post ni semakin mengembang tanpa struktur. Hehe. Di sini saya nak kongsikan juga harga dana terkini dalam PruBSN Takaful. Sebahagian dari wang caruman anda sebenarnya adalah dilaburkan dan sebahagian hasil keuntungan dimasukkan kembali kedalam akaun anda. Okay yang ini bagi sesiapa yang tak familiar, mungkin panjang ceritanya. Bolehlah bertanya kepada ejen masing-masing dengan lebih lanjut. 


Sekian saja dari saya untuk hari ini. Semoga bermanfaat.


Dapatkan perlindungan dari Prudential BSN Takaful
siti.sharini@gmail.com
012-2961984 / 012-7645998

9 ulasan:

  1. Alhamdulillah dpt jugak tambah-tambah simpanan yang ada

    BalasPadam
  2. nice sharing kak.. bab2 cemni mmg CT blur sbenarnya. kadang2 malas fikir hulur saja brapa2..

    BalasPadam
    Balasan
    1. malas fikir dan menyimpan tak apa..jangan malasa fikir pastu pergi belanjakan semua yang ada sudah he he

      Padam
  3. terbaik...alhamdulillah dah lama menyimpan dan melabur di tabung haji...

    BalasPadam

Terima kasih atas ucapan yang baik-baik =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MARI BELAJAR BAHASA JEPUN DI IPOH

Salam semua.. Tahun ini ada beberapa cabaran baru yang saya sahut. Antaranya ialah dengan mula mengajar Bahasa Jepun setelah sek...