Selasa, 10 Februari 2015

NATURAL BEAUTY

Kenapa Tak Mau Pakai Make Up?


Sejak 2 menjak ni saya rasa agak reluctant untuk apply make up. Not that I selama ni make up beria kan. Tapi sekarang saya rasa nak pakai krim pun malas, compact powder pun malas, foundation apatah lagi! Saya rasa macam dah cantik dah tapi bila sekali sekala orang ambik gambar mak oii. Banyaknya flaw hahahahaha..

Tapi tetap tak mematahkan semangat saya untuk kekal malas make up. Banyak boleh jimat/benefit kalau tak apply make up ni. Antaranya:

  • Satu jimat tak payah beli make up banyak-banyak.
  • Lepas tu jimat masa dan tenaga pagi masa untuk apply make up, lepas tu masa untuk remove make tu pulak.
  • Jimat air tak payah nak basuh muka teruk-teruk haha. Nak solat pun rasa lebih yakin.
  • Terkadang kalau cuci make up tak bersih nanti melekat pulak dekat tudung atau telekung.
  • Chemical free. Kulit lebih selamat. Concern juga kan dengan bahan-bahan kimia dalam alat make up kita tu dan takut juga akan ada kesan sampingan kalau guna berpanjangan kan. Maklumlah saya masih lagi ahli kimia dan environmentalist at heart. Tak sia-sia Puan Chong mengajar saya dulu hahaha..
(Herm yang sebenarnya, saya malas dan kedekut ha ha ha.)

Tapi untuk seseorang wanita keluar dari rumah tanpa secalit make up haruslah kena ada keyakinan yang tinggi menggunung terhadap kulit wajahnya. Kawan satu lab kat Jepun dulu, dia takkan keluar rumah tanpa make up. Sanggup bangun 5-6 pagi semata-mata nak pakai make up walaupun tak mandi he he he.

Penjagaan Diri Dengan Home Made Remedy


Ingat lagi tak entry bedak sejuk saya kat SINI? Saya masih praktis tau. Wah dah lebih kurang 40 hari ni. Sikit lagi nak habis tempoh pantang larang. Bolehlah saya tengok cermin lepas ni. Eh? Hehe. Well tapi 2-3 menjak ni asik ngelat je. Tapi nampaklah perubahan bila ngelat pakai bedak sejuk, rasa muka terus hodoh. (Over). Sebab saya pun tak ada pakai benda lain dah.

Saya ada kidnap daun aloe vera kat rumah mama hehehe. Best weh sapu aloe vera kat kulit kepala, rasa sejuk je kepala sepanjang hari macam berangin gitu haha. Patutlah petua orang tua-tua suruh tenyeh aloe vera bila demam untuk sejukkan badan. Pakai kat muka pun best tapi saya tak berani lagi nak buh banyak-banyak. Kang tetiba ter alergik ke apa, habis pulak kulitku yang sedia ada tak mulus huhu.

Home made remedy ni ada kelebihan ada kekurangannya. Kelebihan, sangat murah dan bahan pun selalu senang je didapati, dan selamat digunakan tanpa bahan-bahan kimia. Kekurangan nya pula kena rajin dan consistenly apply sebab hasil dia memang lambat, kena rajin juga masa proses penyediaan, pastu proses pembuatan kena selalu sebab tak tahan lama, pastu akan messy sikitlah sekitar masa membuat dan juga memakai.

Ewah beria benor ni. Macam organic guru pulak rasanya hahaha. Sebenarnya saya masih tak jumpa skin care yang berkenan di hati sebab tak cari pun lagi. Plus sayang duit haha. Tapi saya ada laa isi form kat Physiogel kot-kot boleh menang cabutan bertuah trial kit dia he he he..

5 ulasan:

  1. kita pon mls mekap.set mekap hntrn kawen tu last2 buang cmtu ja.x abes guna pon tp dh lbh 2 tahun so ke tong sampah je la.bazirkan?

    BalasPadam
  2. betul, jimat... saya pon jnis yg tak mekap...
    done follow, 104#

    BalasPadam
  3. kaknoor pun malas nak ber make up segala, kekadar bedak pack dan lip gloss je itupun time rajin haha, nak kata kedekut tak jugak, sbb kadang beli make up mahai pun tak pakai jugakkk malas lah tu kan

    BalasPadam
  4. Rajinnya nak beraloe vera.
    Huhu..tu lah samalah macam saya bila penyakit malas datang. Malas nak buat skincare. Mekap memang saya just pakai eyeshadow, eyeliner n lipstick.

    BalasPadam
  5. hehehe tak berapa rajin nak buat home remedy.. tapi malas juga nak tepek mekap..
    tapi kalo jalan2 tu pakai la jugak.. stakat nak p kedai runcit bedak pun tak pakai.. ahahaha..

    BalasPadam

Terima kasih atas ucapan yang baik-baik =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MARI BELAJAR BAHASA JEPUN DI IPOH

Salam semua.. Tahun ini ada beberapa cabaran baru yang saya sahut. Antaranya ialah dengan mula mengajar Bahasa Jepun setelah sek...