Selasa, 19 Januari 2021

URUS KEWANGAN DENGAN BIJAK

Assalamualaikum. 

Lama sungguh tidak menulis di blog ini ya. Kali terakhir pada bulan Mac 2020, bersempena permulaan penularan wabak Covid-19 tempoh hari.

Dan nampaknya, keadaan wabak masih belum pulih malah semakin menaik nampaknya.

Marilah kita semua sama-sama mengamalkan langkah-langkah keselamatan dan mengikut SOP yang telah ditetapkan pihak berwajib.

Tambahan pula dengan perlaksanaan PKP/PKPB di tempat-tempat terpilih, turut memberi kesan kepada ekonomi setempat dan keluarga.

Syukur juga ada insentif dan pelepasan pengeluaran KWSP yang diisytiharkan kerajaan, sedikit sebanyak mungkin boleh membantu mereka yang terkesan. Marilah sama-sama membantu keluarga, saudara atau jiran yang mungkin memerlukan bantuan.

Dengan kesempatan ini saya menyeru supaya kita semua uruslah kewangan dengan bijak. Kepada yang mengeluarkan wang dari akaun KWSP, ingatlah itu adalah duit persaraan kita. Uruskanlah sebaiknya. Elakkan kepada penggunaan benda yang kurang perlu atau yang boleh ditangguh.

Namun, saya faham juga mungkin ada juga yang mengambil kesempatan ini untuk berbelanja lebih sedikit bagi menggembirakan hati keluarga dan anak-anak. Terpulanglah. Semoga dipermudahkan dan baik-baik saja buat semua.

Jika boleh teruskan menyimpan atau melabur untuk hari tua, pendidikan anak dan untuk impian kita yang penting seperti menunaikan haji, membeli rumah dan sebagainya.

Simpan atau laburlah di tempat yang boleh mendatangkan pulangan yang baik dan kalis inflasi. Boleh saja kita menyimpan di dalam platform yang disediakan kerajaan seperti ASB, Tabung Haji, SSPN dan sebagainya. 

Sebagai tambahan, boleh juga melabur di dalam unit trust untuk pelaburan jangkan panjang dan keuntungan yang lebih tinggi (high risk, high return). Yang penting mesti tau financial goal kita. Barulah kita boleh melaksanakan pelaburan dengan lebih berstruktur. 

Cukuplah setakat ini dahulu. Sebagai maklumat tambahan, kelas bahasa Jepun kami masih lagi beroperasi. Namun fokus operasi sekarang adalah melalui online. Boleh hubungi kami untuk maklumat lebih lanjut ya. 

Terima kasih kerana sudi membaca :)


YOUR PUBLIC MUTUAL UNIT TRUST CONSULTANT,
KAK SITI









2 ulasan:

  1. Itulah tengok ada entry sebelum, lamanya.. dan saya pun begitu, dah lama + jarang singgah di teratak kengkawan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. kan.. selalu nak update tapi taktaulah sibuk apa sangat =P

      Padam

Terima kasih atas ucapan yang baik-baik =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MARI BELAJAR BAHASA JEPUN DI IPOH

Salam semua.. Tahun ini ada beberapa cabaran baru yang saya sahut. Antaranya ialah dengan mula mengajar Bahasa Jepun setelah sek...