Isnin, 16 Oktober 2017

PENTING PENGETAHUAN FIRST AID

Salam semua,

Anak kedua saya, Haris sangat suka memasak. Dia memang selalu sangat ada dekat dapur, beria nak tolong orang memasak. Usia 6 tahun, dia dah pandai masak nasi. Sebagai mak, memang rasa berbelah bagi nak bagi dia tolong. Atas faktor keselamatan, dan juga selalunya memasak dalam keadaan nak cepat, sebolehnya tak nak lah ada gangguan kan. Tapi dalam masa yang sama, saya nak menyokong minat seorang anak yang suka sangat nak memasak tu. Cita-cita dia nak jadi Master Chef katanya.

Minggu lepas masa tengah nak menggoreng ayam, tangan Haris terkena kuali panas! Adui. Salah saya lah juga kan sebab benarkan dia ada kat dapur masa tu. Cepat-cepat buka air paip, suruh lalukan air yang mengalir kat tempat terkena panas tu. Alhamdulillah takda jadi gelembung. Lepas beberapa hari baru baik.





Dalam adik beradik bertiga tu, memang Haris yang setakat ni paling lasak. Jadi dia yang paling banyak parut sana sini. Kedua-dua belah kening dah berparut. Sebelah jatuh terlanggar bucu katil, sebelah lagi jatuh terkena palang besi dekat playground. Bawah kening dekat mata pun ada parut luka terjatuh juga. Tangan kaki semua ada lah huhu.. Memang lasak dia. lagipun dia bukan jenis yang kuat menangis. Sakit sekejap je lepas tu boleh main memanjat balik macam biasa.

Sebab tu kat rumah saya memang ada satu beg First Aid yang ada barang-barang keperluan rawatan sementara in case of emergency. Simple je begnya kecik je, saya dapat masa menang pertandingan memadam api kat kilang lama. Setakat ni Alhamdulillah memang sangat berguna. Bila travel pun saya pastikan sentiasa bawa beg ni.




Image result for first aid malaysia
Saya pasti ramai antara kita yang mengamalkan petua orang tua-tua untuk merawat sesetengah kes kecemasan di rumah. Tapi hati-hati! Tak semua petua boleh diguna pakai tau. Contohnya jika terkena panas, jangan sesekali letak ubat gigi ke kicap ke apa, bahaya sebab boleh menyebabkan jangkitan kuman lagi. Lebih baik lalukan pada air yang mengalir. Pelbagai tips lagi boleh diperolehi dengan kecanggihan teknologi zaman sekarang ni. Salah satu nya boleh install apps First Aid Red Crescent seperti dalam gambar di atas tu. Macam-macam info ada dalam tu. Yang penting ibu bapa sedikit sebanyak kena cari ilmu dan ambil tahu, lebih-lebih lagi yang ramai anak macam saya ni hehe. 3 orang kira ramai la kan?



Kemalangan memang boleh berlaku bila-bila masa tanpa kita jangka. Apa yang boleh kita buat ada bersedia untuk mengurangkan risiko sekiranya terjadi sebarang kejadian yang tak diingini. Takaful dan medical juga salah satu cara untuk mengurangkan risiko dari segi kewangan. Kos rawatan akan ditanggung jadi kemudahan dan peluang untuk dapatkan rawatan dengan lebih cepat tu lebih cerah. Tuntutan untuk kes kemalangan tak perlukan 'waiting period' tau. Kalau semalam sign up polisi dan lulus, perlindungan kemalangan dah starts right away. 

Dapatkan perlindungan dari Prudential BSN Takaful
siti.sharini@gmail.com
012-2961984 / 012-7645998

2 ulasan:

Terima kasih atas ucapan yang baik-baik =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MARI BELAJAR BAHASA JEPUN DI IPOH

Salam semua.. Tahun ini ada beberapa cabaran baru yang saya sahut. Antaranya ialah dengan mula mengajar Bahasa Jepun setelah sek...