Isnin, 22 Mei 2017

Kenapa Saya Jadi Ejen Takaful?

Salam semua,

Dah lama tak cerita pasal takaful kan. Hari ni saya nak share macam mana saya mula melibatkan diri dalam bidang takaful. 

Saya dulu belajar di Jepun, ambik course Chemical Engineering. Di pendekkan cerita 7 tahun saya dekat sana. Sepanjang dekat sana, memang semua orang wajib ada inusrans kesihatan, provided by kerajaan sana. Insurans kesihatan ni memang sangat sangat sangat penting kat sana. Sebab apa? Sebab kos rawatannya mahal. Tak kiralah pergi hospital kerajaan ke swasta ke klinik biasa ke. Memang mahal. Jadi bila kita mendapatkan rawatan dengan guna insurans, 70% insurans cover, cuma 30% saja kita bayar sendiri.

Tahun pertama saya kat sana, saya sakit yang agak teruk, kena apendix. Masuk hospital hampir seminggu. Kos yang saya kena bayar, selepas dah tolak covered by insurans adalah dalam RM 2,500. Cuma rawatan saja, tak buat pembedahan tau. Mahal kan?

Jadi dari situ memang saya sedar kepentingan adanya insurans ni. Kat sana kalau tak ada kad insurans tu, sakit demam macam mana pun tak berani pergi hospital tau.

Jadi sekembalinya saya, suami dan anak ke Malaysia, benda pertama yang kami cari dulu adalah insurans. Masa tu senior saya masa sama-sama belajar kat Jepun dah jadi ejen. So kami terus contact dia, set up appoinment dan terus sign up PruBSN Takaful. 

Setelah hampir setahun balik, saya pun dah kerja sebagai jurutera kat Penang, terdetik hati nak buat business takaful. Sebab apa? Yang pertama, sebab saya percaya, takaful memang penting. Saya percaya semua orang perlukan takaful sebenarnya, cuma ramai yang tak sedar. Yang kedua, sebab nak cuba tambah income lah. Walaupun saya dan suami dua-dua engineer, nak kata tak cukup makan tidaklah tapi kan lebih baik kalau ada pendapatan sampingan. Boleh buat menyimpan untuk masa depan. 

Jadi saya contact senior saya tadi, set up untuk exam, registration dan sebagainya, Alhamdulillah bulan 7 tahun 2012 saya jadi contracted ejen. Memang saya akui agak mencabar, sebab leader saya kat KL, saya pula kat Penang. Jadi untuk training sesekali leader akan datang Penang, atau saya pun turun ke KL. Alhamdulillah suami sangat memahami dan sangat supportive, dia ikutkan je saya.. dan sangat membantu dalam marketing dan promotion business saya he he.

Alhamdulillah income daripada business takaful sangat membantu dalam perbelanjaan bulan-bulan. Maklumlah makin lama keluarga makin besar. Walaupun dua-dua bekerja, hantar anak 3 orang ke taska dah dekat RM 1,000 belanja tu. Tapi bolehlah kami menyimpan dan bantu keluarga sikit-sikit, dan akhirnya tahun 2015 kami berjaya beli rumah. 

Business takaful ni sebenarnya boleh dikatakan pendapatan pasif. Macam duduk saja tapi duit masuk gitu. Tapi taklah semudah itu okay. Kena jumpa orang, bagitau dia apa kepentingan takaful, kenapa dia perlu ambik, apa manfaatnya. Kalau dia setuju dan beli idea dari kita, alhamdulillah kita dapat tolong dia takafulkan diri dan keluarga.

Apa yang paling saya suka bila join bisnes ni, saya dapat upgrade diri saya sendiri. Kalau dulu macam takut-takut dan susah nak bercakap dengan orang, sekarang Alhamdulillah taklah expert sangat tapi adalah sedikit keyakinan untuk bercakap depan orang ramai. Banyak lagi skill dan ilmu saya boleh dapat selain dari semata-mata menjual produk takaful, sebenarnya lebih kepada kita appeal diri kita punya keupayaan dan servis. Dalam bisnes pun biasalah ada up and down, tapi itu semua pengalaman yang berharga buat saya.

Oklah sampai setakat ini saja. Semoga bermanfaat buat semua.

-Siti Sensei-

Berminat dengan business PrudentialBSN Takaful?
Hubungi:
siti.sharini@gmail.com
012-2961984 / 012-7645998

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih atas ucapan yang baik-baik =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MARI BELAJAR BAHASA JEPUN DI IPOH

Salam semua.. Tahun ini ada beberapa cabaran baru yang saya sahut. Antaranya ialah dengan mula mengajar Bahasa Jepun setelah sek...