Selasa, 13 Disember 2016

Penghujung 2016

Salam semua,

Sedar tak sedar dah nak habis tahun 2016. Alhamdulillah masih survive hehe. Saya pun sudah hampir setahunlah kerja dengan company sekarang ni. Alhamdulillah again. Things have been good walaupun banyak sangat up side down tahun ini.

Seiring dengan bertambahnya usia, saya rasa lebih tenang. Saya cuba untuk melihat sesuatu dari pandangan yang lebih positif dan hollistic. Of course there are lot of things that I know I have to improve myself. Sebagai seorang isteri, anak, ibu, and as a merely me. But somehow I feel at ease despite all the difficulty.

Saya bersyukur and I am glad I did what I did. Yes buat yang tak tau, saya ada master degree in chemical engineering from Japan univ. I had a long way to achieve there. It wasn't easy, I wasn't born into a rich family but somehow Alhamdulillah Allah gave his mercy to me.

Ada juga yang kata saya rugilah belajar tinggi-tinggi tapi cuma berada di tahap sekarang. Kerja macam sekarang. Some more jual insurans lagi. Yes I do feel it sometimes. In fact people don't have to remind me. I see my friends everyday (on FB) who are now doctors, going to be specialist, lecturers, manager in oil and gas company, who are really doing great in their career. But then, who are we to judge? Apa yang berlaku adalah yang terbaik buat kita.

What ever it is, we have to always try to be better. Tak payah tunggu tahun depan, tak payah tunggu bulan depan, in fact tak payah tunggu esok atau pukul berapa pun. Setiap saat kita boleh buat pilihan. Walaupun sesaat yang lepas kita berbuat tak baik, kita masih boleh betulkan balik in the next second.

Power of focus. InshaAllah. Saya mahu lebih fokus dalam dalam menjalani kehidupan seharian. set target, set priority. Jujur saya kata bila masuk dalam business takaful ni saya baru banyak didedahkan dengan goal setting dan sebagainya. Tapi sebenarnya bukan setakat orang bisnes saja kena goal setting. Bukan orang nak jadi kaya je kena goal setting. Sesiapa pun boleh, malah sesiapa pun kena ada goal setting waima suri rumah sekalipun. Sebab hidup kita semuanya pasti ada arah tuju kan. Saya ada baca, orang yang focus pada purpose dia, boleh recover dengan lebih cepat daripada masalah depression. Sedangkan Allah dah kata tujuan utama hidup kata adalah to serve Allah and to prepare for akhirat. Indah kan Islam.

Apa pun let's be good okay=)

Dapatkan perlindungan dari Prudential BSN Takaful
siti.sharini@gmail.com
012-2961984 / 012-7645998

6 ulasan:

  1. semoga tahun depan bertambah baik..

    BalasPadam
    Balasan
    1. amin. sebenarnya mindset kita yg menentukan baik atau tidaknya sesuatu yg berlaku.

      Padam
    2. kna optimis la ni kiranya.. hehehe

      Padam
  2. perkongsian yang baik...setiap orang perlu ada impian dan rancang sebaiknya untuk mencapainya

    BalasPadam
  3. jom ubah dan setkan fokus untuk 2017

    BalasPadam

Terima kasih atas ucapan yang baik-baik =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MARI BELAJAR BAHASA JEPUN DI IPOH

Salam semua.. Tahun ini ada beberapa cabaran baru yang saya sahut. Antaranya ialah dengan mula mengajar Bahasa Jepun setelah sek...