Isnin, 24 Oktober 2016

JAGA HATI DAN LIDAH (DAN JARI)

Salam semua=)

Harap semua sihat-sihat sahaja ye. Phew lama tak update blog. Maafkan saya ya. Tapi ketahuilah jauh di sudut hati rasa bersalah sebab lama tak menulis dan tak lawat blog kawan-kawan. Gittew~

Jadi hari ni saya gagahkan curi sedikit masa, untuk berikan kasih-sayang kat blog saya ni haha. Sebenarnya dalam sehari-hari banyak saja idea yang rasanya agak menarik untuk dikupas dan boleh saja ditulis dalam blog (atau mana-mana media sosial). Tapi apa yang membuatkan saya mengambil masa yang lama sebelum menulis, dan terkadang idea tu terkubur begitu saja? Sebab selalu saya fikir, kalau saya tulis perkara ni, adakah ia bermanfaat kepada orang yang membaca? Atau adakah ia boleh jadi menimbulkan dosa atau fitnah? Adakah ia nanti sekadar mencuri masa mereka yang membaca tanpa input yang berguna? Menyakitkan hati sesiapa tak nanti jika dibaca umum? Menimbulkan riak dalam dirikah?

Baru-baru ni saya ada baca hadis mengenai hati dan lidah. Yang mana kesimpulannya yang boleh saya dapati, baik atau buruk sesuatu situasi itu adalah bergantung kepada baik atau buruknya hati dan lidah seseorang. Kebetulan pagi tadi dalam slot motivasi Radio IKIM pun mengatakan kepentingan menjaga lidah yakni kata-kata. 

Pada saya pula, lidah adalah medium untuk kita mengutarakan perkara yang ada di dalam hati kita. Baik apa yang ada di dalam hati, maka baiklah outputnya. Zaman sekarang yang lebih canggih, kita tak perlu bersuara pun untuk menyampaikan sesuatu dari hati kita. Tak perlu bersua muka pun.

Ya, jari-jemari kita seakan sudah mengambil alih sebahagian tugas lidah kita. Jari-jemari saya yang Alhamdulillah kini menari-nari di keyboard komputer. Jari-jemari kita semua yang rancak menekan-nekan smartphone dan tablet. Maka hati-hatilah dengan penulisan kita.

Saya bukanlah bagus benar layaknya. Adakalanya juga menulis yang tiada makna. PadaNya saya mohon keampunan. Dan dengan rendah hati saya mohon maaf kiranya ada yang tersinggung dengan tulisan saya di blog, FB atau laman sosial yang lain. Sungguh setiap amal ada balasannya.

Wallahualam.

Dapatkan perlindungan dari Prudential BSN Takaful
siti.sharini@gmail.com
012-2961984 / 012-7645998

5 ulasan:

  1. betul tu...

    lidah tu mengutarakan dari hati.. mcm sy skrg .. sy menaip smbil hati sy berkata2.. hee

    paling x boleh nak hadap.. dengan keyboard warrior.. kutuk mmg power..
    hurmm...

    BalasPadam
  2. Biasanya lidah yang jahat.

    From:

    http://biarlembuyangjadilembu.blogspot.com

    BalasPadam
  3. Biasanya lidah yang jahat.

    From:

    http://biarlembuyangjadilembu.blogspot.com

    BalasPadam
  4. perkongsian yang baik kak sharini

    BalasPadam

Terima kasih atas ucapan yang baik-baik =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MARI BELAJAR BAHASA JEPUN DI IPOH

Salam semua.. Tahun ini ada beberapa cabaran baru yang saya sahut. Antaranya ialah dengan mula mengajar Bahasa Jepun setelah sek...