Rabu, 2 Disember 2015

ORANG TUA LAYAK AMBIK TAKAFUL LAGI TAK?

Lately saya ada juga dapat pertanyaan daripada pakcik-pakcik warga emas, kalau umur dah banyak, layak lagi ke buat takaful? Ada sorang tu saya jumpa dekat depan Bank Islam MAIP Ipoh masa buka booth. Umur dah 60 lebih, pesara. Pakcik ni minat nak buat simpanan haji untuk pergi haji kali kedua. Walaupun saya rasa harapan tipis untuk pakcik tu, saya set juga appoinment untuk saya explain betul-betul, dan nak make sure apa yang pakcik tu perlukan sebenarnya.

So masa jumpa, saya ceritalah pasal Pelan Haji UmmahLink so and so. Saya mention pelan ni sebenarnya jangka panjang, so kalau usia muda lebih untung. Plus pakcik pun dah ada penyakit kencing manis dan darah tinggi. Nak cuba apply memang boleh tapi harapan tipis sangatlah nak lulus. Then pakcik tu mention dia sebenarnya ada personal loan lagi berbaki dalam 20,000. Dia pun kata takut dia hidup tak lama lagi.. Tu yang kalau boleh nak buat simpanan dengan takaful.

Sedih pula rasanya tak dapat nak tolong T_T Tapi takpelah nak buat macam mana kan. Harap anda yang masih muda, sihat dan berkemampuan boleh ambil iktibar okay. Thanks for reading!

Eh lupa pulak nak menjawab soalan. Warga emas ke warga silver ke, selagi belum mencapai umur 70 tahun masih lagi boleh apply takaful ye. Cuma nanti bergantung pada tahap kesihatanlah sama ada permohonan boleh lulus ke tak. Dan harga dia up sikit berbanding kalau ambil masa usia muda. Tapi kalau anak-anak nak share bayar untuk parents, itu lebih baik. Ni lah masanya nak balas sikit-sikit jasa mak ayah kan..


3 ulasan:

Terima kasih atas ucapan yang baik-baik =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MARI BELAJAR BAHASA JEPUN DI IPOH

Salam semua.. Tahun ini ada beberapa cabaran baru yang saya sahut. Antaranya ialah dengan mula mengajar Bahasa Jepun setelah sek...